Home » Mangfold og inkludering » La oss være åpne som aldri før
Sponset

Samfunnet begynner å åpne opp etter flere måneder med nedstengninger. Men hvordan blir verden nå? Skal vi tilbake til det gamle, til slik det var før? Eller kan vi benytte muligheten til å åpne opp til noe nytt og bedre?

– Alt var ikke perfekt før nedstengningen. Det har også skjedd mye grusomt i verden under koronapandemien. Kan vi bruke de erfaringene vi har nå til å bygge en bedre fremtid? Det spør Pål Strutz seg. Han er marketing manager i Coca-Cola Norway AS.

Da koronapandemien gjorde sin inntreden i vår, valgte Coca-Cola raskt å trekke seg tilbake. All kommunikasjon ble satt på vent og alle kontoer i sosiale medier gikk i svart.

– Nå var det viktigere ting på agendaen enn at vi skulle kommunisere vårt budskap og varemerke. Vi valgte å bruke alle våre ressurser på å støtte våre medarbeidere, kunder og lokalsamfunnet, sier Strutz.

Gjør en forskjell

Coca-Cola valgte å støtte lokalsamfunnet gjennom stiftelsen Coca-Cola Foundation. Røde Kors’ samtaletilbud «Kors på Halsen» var en av dem som fikk et stort bidrag.

– Vi har fått tilbakemelding fra Røde Kors om at vårt bidrag gjør en forskjell. Å kunne gjøre noe sånt føltes viktigere enn å gå ut og fortelle folk om våre varemerker, sier Strutz.

Pål Strutz. Foto: Coca-Cola

Tar et oppgjør med sosiale medier

Bortsett fra LinkedIn og YouTube, er Coca-Colas sosiale kanaler fortsatt sorte. Nå ønsker de å ta et oppgjør med rasisme, hatyrtinger og misinformasjon som spres gjennom sosiale medier.

– Vi er en stor aktør, og vi er i den posisjonen at vi kan stille krav til de store sosiale plattformene. Derfor sier vi nå klart ifra at vi ikke lenger vil at vårt varemerke skal forbindes med usunne miljøer. Vi gikk i svart i juli. Nå er vi i september, og vi er fortsatt ikke tilfreds med de vilkårene som er i dag. Vi godtar ikke noen form for hat i samfunnet, heller ikke i sosiale medier, sier Strutz, og legger til at de allerede ser en endring.

– Vi er ikke helt i mål ennå, men vi er et godt stykke på vei. Vi ser en ny holdning, der rasisme, hatytringer og misinformasjon i større grad blir redigert bort. Våre merkevarer skal være for alle og være inkluderende uansett hvem du er, sier han.

En bærebjelke

Markedssjefen understreker at dette engasjementet ikke er noe som dukket opp etter koronapandemien. Disse holdningene har selskapet hatt innarbeidet i merkevaren i lang tid.

–  Vi har alltid vært vitende om vår globale tilstedeværelse og ansvaret det medfører. Mangfold og inkludering har alltid vært en bærebjelke i Coca-Colas fundament. Vi jobber med inkludering i alt vi gjør, sier Strutz, og nevner kampanjen Boys on a Bench fra 1969.

– Vi var også det første selskapet i verden som inkluderte kvinner og afroamerikanere i våre reklamefilmer. I fjor kjørte vi en ramadankampanje i Norge. Vi ønsket å feire denne høytiden sammen, akkurat som vi også feirer jul, sier han.

Videoen «Open» kan man se på Coca-Colas YouTube-kanal. Foto: Coca-Cola

Samarbeid med George the Poet

Når Coca-Cola nå åpner sin konto på YouTube, gjør de med en film der den britiske samtidspoeten og rapperen George the Poet leverer en kraftfull kommentar til dagens situasjon og fremtiden. Han oppfordrer oss til å være «åpne som aldri før» og benytte anledningen til å skape et mer inkluderende og bedre samfunn.

– Dette er ikke bare en reklame, det er et kunstverk. George er utrolig dyktig til å sette de riktige ordene på dagens situasjon. Vi valgte å samarbeide med han, både fordi han er dyktig, men også fordi han har personlige opplevelser med rasisme og motstand. Det gjør at han stiller seg bak det budskapet vi ønsker å formidle, sier Strutz.

Mer aktuell enn noen gang

Kampanjen med George the Poet ble planlagt lenge før Black Lives Matter. Strutz forteller at BLM-bevegelsen viser at denne kampanjen og Coca-Colas holdninger er mer aktuelle enn noen gang.

– Vi er et av verdens mest kjente varemerker. Det kan vi bruke til noe godt, og det har vi også valgt å gjøre. Vi syns det er fantastisk at vi får være med å forandre verden til det bedre, sier han.

Av Marte Frimand

Neste artikkel