I horecamarkedet har det vært ganske vanlig at aktørene får flere vareleveranser fra mange forskjellige leverandører og grossister, men er det en smart strategi?
Bryggeriet på tirsdag, grønnsaker og tørrvarer på onsdag, fisk på torsdag og meieriprodukter på fredag. Ja, det har blitt brukt mye tid på bestillinger, innkjøp og varemottak i norske storkjøkken, men hvis man organiserer innkjøpene på en bedre måte, er det mange gevinster å hente.
– Løsningen ligger i å finne en totalleverandør som har alt du trenger til driften din. Og da mener jeg absolutt alt fra kjøtt, fisk, grønnsaker og tørrvarer til mineralvann, alkoholholdige drikker og frukt, sier salgsdirektør Frode Olsen i Servicegrossistene.
Sømløs bestilling og smertefri levering
De som velger å bestille varer fra flere ulike leverandører og grossister lager seg mye ekstraarbeid og kaster bort verdifull tid de heller kunne brukt på å skape bedre matopplevelser for gjestene sine. For det første må de inn i mange ulike bestillingssystemer for å plukke ut og velge de varene de vil kjøpe. De må også sørge for å være tilstede og ha bemanning nok til å ta imot varer veldig ofte, kanskje flere leveranser hver dag, og det tar mye tid.
– Hvis du har èn grossist som leverer alt, blir det også mye enklere å foreta bestillingene. Da trenger kjøkkensjefen, eller den som bestiller, bare å forholde seg til ett eneste system. Alle varene man har behov for kommer til avtalte tider og så hyppig som man ønsker. Det gjør hele driften mer forutsigbar, og de som jobber på kjøkkenet slipper stadige avbrudd for å ta imot ulike leverandører, fortsetter han.
Mindre administrasjon
Å behandle fakturaer er også forbundet med mye tidsbruk. De skal kontrolleres, registreres, betales og føres i regnskapet. Får man alle varene fra én leverandør, får man også bare én faktura som favner alle varene og dermed reduseres kostnadene til fakturabehandling i mange ledd.
Mer bærekraftig
I et miljøperspektiv, der vi ønsker mindre utslipp av CO2, er det ikke særlig klimasmart at restauranter, hoteller og kantiner får besøk av flere lastebiler fra mange forskjellige leverandører mange ganger i uken. Det blir mindre utslipp og er langt bedre for miljøet hvis alle varene kan samles på én og samme bil.
Bare et standard vareutvalg?
Så er det kanskje noen som tenker at dersom de skal kjøpe alt fra én leverandør, ja så får de nok gode priser på standardvarene, siden grossisten sikkert har gode innkjøpsavtaler, men får vi tak i andre, spesielle lokale produkter?
– De store innkjøpsavtalene gjøres sentralt for alle standardvarene, men når grossistens drift skjer ute i distriktene over hele landet, så sitter de på mye lokal kunnskap. Det betyr at de kjenner til hvilken mat som produseres lokalt enten det er kjøtt, ost eller eplejuice og tilbyr disse produktene som en del av vareutvalget sitt. Denne måten å tenke på stimulerer faktisk også den lokale matproduksjonen, siden det blir enklere for de lokale matprodusentene å komme ut i markedet med produktene sine, så fordelene med å bare benytte én grossist er mange, konkluderer Olsen.
Av: Tom Backe, [email protected]