Home » Grønn forbruker » Merch-startup med koronavekst
Sponset

I 2019 startet de to D-ene, David Møller og Daniel Engen, merch-selskapet D2merch på Skogstøstraen i Stavanger. Siden har de blant annet fått Patti Smith, Odd Nordstoga, Kvelertak, influensere og musikkfestivaler på kundelisten, med et konsept som oser etikk. Og kundene roper på mer.

– Hovedproduktet er klær, og vi har en leverandør med svært strenge krav til prosessen, fra plantasje til fabrikk, fra den økologiske bomullen plukkes og polyesteren resirkuleres, til anstendige betingelser for ansatte. Og så er jo tekstilfibrene GMO-frie, og uten miljøgifter eller kjemikalier, forklarer David.

– Nettopp fordi vi er så stolte av dette, blir det lett å være transparent rundt opprinnelse og produksjon, men til syvende og sist handler det om å være ærlig. Når det kommer til forsyningskjeden, har vi valgt å være åpne, også overfor bransjen. Skal vi vokse, kan vi jo ikke gå og skule på hverandre, men være trygge på systemet.

GOTS og Miljøfyrtårn

D2merch er nylig Miljøtårn-sertifisert og har, som eneste norske trykkeri, sluttet seg til GOTS (The Global Organic Textile Standard), som medgründer Daniel beskriver slik:

– Standarden dekker alle ledd i forsyningskjeden, fra frøene sås, til kjemikaliebruk, bonden og fabrikkarbeidernes rettigheter, til at det ikke er sysselsatt barn, kvinner behandles rettferdig, at tekstilfargene er rene, og ikke forurenser drikkevannet rundt fabrikken – og like frem til oss. Skal vi kalle oss GOTS-sertifisert, når vi trykker motiver på plaggene, må prosessen tilfredsstille de strenge kravene.

– Her i Norge skal det godt gjøres å bomme på det etiske, men vi har valgt å sikre de hensynene, helt fra bomullsmarkene, og sertifiseringen inkluderer en revisjon hos oss.

I fjor doblet de to omsetningen i det ennå nystartede selskapet, som de først og fremst tilskriver åpenheten.

Også næringsliv

– Og så har vi jo mye kompetanse mange andre mangler, etter år i bransjen, hver for oss. Gjør vi en designjobb, fakturer vi ikke med gaffel, men anser det en del av tjenesten, så vi er kanskje ekstra service minded. Vi er mer merkevare-bygger enn et rent trykkeri, som hovedsakelig retter oss mot artister, influensere og musikkbransjen, men det hindrer oss ikke i å ta bestillinger fra næringslivet, forteller David.

– Vi har et klart kulturfokus, men også firmaer vil ha eget merch, og når du kjenner på kvaliteten på produktene, er den merkbar. Det gir synergier, som gjør at bedriftene ber om plagg med den samme følelsen. Da får de produkter av svært god kvalitet, med design og trykkmetoder som gjør at de blir best mulig – med bærekraft-stempel.

– Vi er jo i en heldig posisjon, når næringslivet spør om vi er interessert i å jobbe med dem. Det sier litt om ryktet, som beror på en kombinasjon av kvalitet, ærlighet, og den rene samvittigheten tekstilene gir, skyter Daniel inn.

Betalingsvilje for bærekraft

Rett nok er det ikke bærekraft-policyen som innledningsvis trekker kundene til D2merch, men når de forteller hvordan bransjen fungerer, går de ikke tilbake til de «skitne» alternativene.

– I musikkbransjen tenker nok ikke de fleste på tekstilene som del av problemet, så desto viktigere at vi er gode på opplysning. Og så når vi jo ut til fanbasen. For dem er klærne statement-plagg, så betalingsviljen er stor, og når produktene er «riktig» fremstilt, desto bedre. Dessuten er det vel ingen band som ønsker å bli tatt med buksene nede, med uetisk produserte klær, fortsetter Daniel.

– Bransjen er i stor endring, som innebærer at vi hele tiden må bli bedre, og treffe grønne valg, som i stor grad handler om opplysning og veiledning, spesielt når folk gjerne betaler ekstra for ordentlige varer.

Neste artikkel