Home » Fremtidens industri » Et digitalt skifte er like mye et bærekraftig skifte
Sponset

Videokonferanser kom ikke med korona, dette er noe Norengros har holdt på med i over ti år. Og dette er noe som de har spart mye tid og kostnader på – og ikke minst miljøet med utallige flyreiser, da de er spredt rundt om i hele landet. Nå er de ledende i sin bransje innen bærekraft og baner stolt veien fremover.

I 2018 ble Norengros enige om å gå foran og ta posisjonen som den mest bærekraftige i sin bransje. De hadde gjort mye allerede i 2018, og fra 2019 har de vært klimanøytrale.

Hanne Martine Vedeler

Kjededirektør, Norengros AS

Som en av de største i sin bransje, med hovedfokus på forbruksvarer, kan dette virke noe kontroversielt – og enda viktigere å være foran.

­– Ikke gjør noe i dag som stjeler fra neste generasjon, er den overordnede ideen, sier Hanne Martine Vedeler, som er kjededirektør i Norengros.

Håkon Skjellevik-Heger

COO/Direktør kjededrift, IT og bærekraft,
Norengros AS

– Bærekraft skal være gøy, og bør bli sett på som en mulighet og ikke en trussel, sier Håkon Skjellevik-Heger, COO/Direktør kjededrift, IT og bærekraft, som har vært med i bærekraftsgruppen fra starten av.

Bærekraftsgeneral Ruth Brusdal er også med, hun er daglig leder i Bergen og den som startet opp bærekraftprosjektet i Norengros.

Ruth Brusdal

Daglig leder, Norengros K.J. Brusdal AS

– For å jobbe bærekraftig må man først og fremst forstå hva bærekraft er – og det er når miljø, økonomi og samfunnsansvar møtes.

«De som ikke har et bevisst forhold til bærekraft og samfunnsansvar vil være fremtidens tapere»

Ruth Brusdal – daglig leder Norengros K.J.Brusdal AS

Stor lokal innsats

Fremgangsmåten deres er beundringsverdig, og det som går igjen er egeninnsats og egeninteresse. Selskapene som eier Norengros er frittstående og hver eier eller daglig leder er utpekt til å ha ansvar for eget hus og distrikt.

– Vi måtte få de lokale eierne til å se nytteverdien i omdømme og markedsføring av det å være tidlig ute, av å aktivt jobbe med det og ta vår posisjon.

– Fremdriften vår og dynamikken skapes av engasjerte ildsjeler med mye lokal innsats, noe som helt klart er avgjørende, sier Hanne.

Bærekraftskole

Nå har de implementert «Bærekraftskolen», som aktivt jobber for å informere og ufarliggjøre bærekrafttematikken internt i Norengros.

– Det er viktig for oss at alle ansatte hos oss føler seg trygge. Om du kommer inn i butikk, snakker med en salgssjef eller en på innkjøp så skal det være et kjent begrep hvordan vi har jobbet med bærekraft.  

De har også vært med å innføre samme konsept i andre land gjennom sitt medlemskap i Inpacs, en global innkjøps- og salgsorganisasjon med tilstedeværelse i over 50 land – et bidrag som gav Norengros «Inpacs sustainability award» for 2019.

– Det å være tidlig ute fremstår som moderne og fremtidsrettet, og det er absolutt noe alle bedrifter bør se til, uansett bransje, sier Hanne.

– Graden av bærekraftfokus beveger seg fra rød til grønn sone, hvor rød sone er et nivå hvor man følger de lover og regler som finnes, men ikke noe mer utover det. Grønn sone viser at man tar en tydelig posisjon og har et gjennomgående fokus på bærekraft i hele virksomheten – fra overordnet strategi til daglige operative valg. Norengros tok et tidlig standpunkt om å være i grønn sone, være i forkant sier Ruth.

Hvis man akkurat er innenfor vil man hele tiden måtte forflytte seg etter for å henge med når kravene og forventingene endres.

– Du kan vente til noen trekker det nedover hodet på deg, eller du kan ta en lederposisjon og stake ut retningen selv. Når du er med å stake ut, er du med på å legge føringer og utvikle markedet. Vi ligger foran og er der allerede – da tør vi å gjøre raske grep og ytterligere forsterke vår posisjon. Dette gir oss positivt omdømme som bedrift og det skaper en stolthet internt, sier Ruth.

3. juli blir flere varer av engangsplast forbudt i Norge i forbindelse med SUP-direktivet, Norengros går foran i markedet ved å fase ut varene allerede nå. Foto: Sara Johannessen

Nominert til pris

I år er Norengros KJ Brusdal nominert til årets entreprenørbedrift sammen med elleve andre bedrifter i Norge – for arbeidet på miljø, vekst og bærekraft i bedriften. Vinneren kåres i mars 2021.

Til dagens og morgendagens ledere – transparens og kompetanse blir mer og mer viktig, og kravet bør være å forstå hele bildet.

– Man skal drive økonomisk men på en ansvarlig og etisk måte med både miljø og menneskesyn i fokus. Mye skal være på plass for å levere varer som er produsert på riktig måte. En hanske fra Kina er ikke bare en hanske fra Kina, sier Hanne.

Norengros ønsker å fremme økt miljøansvar og oppmuntre til utvikling og bruk av miljøvennlige produkter. Les mer her!

Gode tips og råd

Og til dere der ute som kanskje ikke helt har funnet ut av det – bærekraft er bredt og stort, men det trenger ikke være vanskelig. Gjengen i Norengros har noen fine tips på hvor dere kan starte:

– Det kan virke overveldende og større en noe dere tror dere kan få til – men søk råd. Hent inspirasjon og kunnskap. Få innsikt i egen bedrift ved å jobbe med eget klimaregnskap. Ta linje for linje og se hvor dere kan forbedre dere – der hvor dere har utslipp har dere muligheter, sier Hanne.

Håkon sier også:

– Ikke vær redd for å involvere egne ansatte – det finnes masse gode ideer og tanker internt, bare man tør å snakke høyt. Det er dette som er i tiden.

– Og ikke nok med det så viser det seg at bærekraft er veldig attraktivt blant de unge. Det er tiltrekkende å tenke bærekraftig og vi opplever stor pågang av søkere når vi lyser ut stillinger, sier Hanne.

Fremtiden er neste generasjon sin, og det innebærer el-lastebiler, null engangsplast, solceller på taket og fremoverlent og innovativ tankegang.

– Alle kan ikke gjøre alt men alle kan gjøre litt – bare begynn å nøste i det som kan gjøre dere bedre. Alt hjelper – og det lille leder til mer. Som Håkon sier så fint: «Det er som en snøball-effekt og det er bare å få ballen til å rulle.

– Uansett hvor banalt det høres ut, så har vi har ingen planet B, avslutter Hanne.

Norengros arbeider kontinuerlig med å forebygge forurensning fra egen virksomhet og de produktene de leverer. Les mer her!

Tekst: Martine Kolstad, [email protected]

Neste artikkel