Home » Elektrisk transport » En revolusjon innen sjøtransport
Sponset

Av miljøhensyn er det viktigere enn noensinne å være med i utviklingen av elektrifiserte og mer bærekraftige transportløsninger. Her har Fjellstrand Verft vært innovative, og nylig sjøsatt verdens første helektriske hurtigbåt fra sitt verft i Hardanger.

Hurtigbåten «Medstraum» har blitt realisert gjennom et stort samarbeid mellom Fjellstrand og en rekke andre aktører i bransjen.

– Det som er spesielt med denne båten er vekten. Her har vi optimalisert vekt og konstruksjon i tett samarbeid med Det Norske Veritas. Vi har også hatt gleden av å samarbeide med universitets- og skipsmiljø i Hamburg, der vi testet over 2 000 forskjellige skrog- og propellformer før vi kom frem til formen på «Medstraum», forteller R&D/Sales manager Edmund Tolo.

I tillegg har en rekke andre aktører innen sine spesialfelt blitt engasjert, og til sammen har dette blitt en helt unik hurtigbåt, som også nylig vant prisen «Ship of the Year 2022».

Lang verftshistorie

Fjellstrand Verft ligger idyllisk plassert ved Hardangerfjorden, en god times kjøring fra Bergen. Her startet verfthistorien i 1928 med bygging av robåter i tre, som raskt etter ble omgjort til serieproduksjon av livbåter i tre. Etter andre verdenskrig, ble treverket erstattet med aluminium, og utover 60-tallet ble Fjellstrand ledende innen aluminiumsteknologi og bygget flere større fartøy, deriblant det som den gang var verdens største aluminiumsferge; «Vargøy» på 92 fot. Dette satte Fjellstrand på kartet som et innovativt aluminiumsverft.

– Vi har lang erfaring med aluminium. Det er mye aluminiumskunnskap i veggene her, sier daglig leder Hans Martin Gravdal, og viser til det tradisjonsrike verftet som har beholdt sin snart 100 år gamle historie.

Hans Martin Gravdal 

Daglig leder i Fjellstrand 

Innovativ teknologi

Fjellstrand skulle fortsette med innovative løsninger, og utover 80-tallet ble de første symmetriske katamaranskrogene (ASC) for hurtigbåtdrift utviklet, en teknologi som ga båtene muligheter for fart opp mot 35-40 knop, og ble et stort gjennombrudd innen den moderne hurtigbåtteknologien. Da fokuset utover 2000-tallet kom på lav- og nullutslippsfartøy, kunne Fjellstrand sjøsette sin første fullelektriske bilferge; «Ampere» i 2014. Dette ga verftet nye ideer innen hurtigbåtbransjen.

– Med hurtigbåter er det om å gjøre å få fartøyet til å gå fort med lite bruk av drivstoff. Nå ville vi bruke kompetansen vår til å se på hvordan vi kunne produsere en batteridrevet hurtigbåt, forklarer Tolo.

Verftet fikk nå benyttet seg av sin erfaring med aluminium, nullutslippsløsninger og hurtigbåt. Resultatet ble «Medstraum».

Ved siden av å være først i verden med helektriske fartøyer, har verftet hybridisert flere offshore fartøyer som nå er i drift innen offshore vind industrien. Foto: Marius Knutsen/Fjellstrand

Hybridisering

Med den prisvinnende hurtigbåten vel sjøsatt og satt i drift mellom oljebyen Stavanger og øyriket omkring, har Fjellstrand nå gått videre mot nye prosjekter innen det elektriske markedet. Ved siden av å være først i verden med helektriske fartøyer, har verftet hybridisert flere offshore fartøyer som nå er i drift innen offshore vind industrien.

– Med den batteriløsningen vi har i våre båter, har vi sett store fordeler også innenfor andre typer skip, og vi har bygget om flere typiske supplybåter fra ren dieseldrift til en hybridløsning. Ved å erstatte en eller flere motorer med batteridrift, kan 20 til 25 prosent drivstoff spares, uten at dette går utover kapasiteten til båten. Da lønner det seg, forklarer Tolo.

Skal fortsatt være innovative

I dag er Fjellstrand et innovativt skipsverft som har spesialisert seg innen nyvinnende og bærekraftig teknologi for skipsfart og offshore. Fortsatt står aluminiumsteknologien sterkt, også i et miljøperspektiv.

– Fordelen med aluminium er at det er miljøvennlig i hele livsløpet, da metallet kan smeltes om og brukes på nytt.Vi er blant de som har drevet lengst med aluminium, forteller Gravdal.

Med sine innovative og bærekraftige teknologiske løsninger, vil verftet i Hardanger fortsatt gå foran og vise vei.

– Vi skal levere grønnere transport med høyeste hastighet, og kan garantere leveringstid og leveringssikkerhet innen våre løsninger, avslutter Tolo.

Fjellstrand Verft er pioner innen batteridrevne fartøy.

Av Merete Låstad

Neste artikkel