Home » Fremtidens Vestfold » Bidra ved å reise kollektivt
Sponset

– For å redusere klimagassutslippene må alle bidra, og du kan ta et aktivt valg om å gå, sykle og kjøre kollektivt når du kan – og kun bruke bil når du må, sier Trond Myhre, seksjonsleder kollektiv og mobilitet i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

For enkelte er bilen eneste alternativ, mens for mange kan kollektivtransport være både et godt og ikke minst billig alternativ. En fersk undersøkelse fra NAF viser at selv om en del innbyggere er avhengig av bil i hverdagen, ønsker hele 60 prosent å reise mer kollektivt dersom kollektivtilbudet blir bedre tilpasset deres hverdag.

Mer fleksible billettprodukter er et ledd i å gjøre det enklere å velge bussen, og Vestfold og Telemark fylkeskommune var tidlig ute med å tilby fleksible billettprodukter som Flex 30/30 og «Utenom Rush» periodebillett. Med periodebilletten «Utenom Rush» ønsker fylkeskommunen også å tilrettelegge for de som har større fleksibilitet til å reise på andre tider enn folk flest.

– «Utenom Rush» fungerer på lik linje med andre periodekort, men er mer rabattert enn ordinære periodekort. Å spre reisene utover døgnet vil gi kundene god plass og bedre komfort, forteller Trond Myhre.

Trond Myhre

Seksjonsleder kollektiv og mobilitet i Vestfold og Telemark fylkeskommune

Mer fleksibel kollektivhverdag

Med den nye appen VT Reise skal kundene kunne både planlegge reisen og kjøpe billett samme sted, og i tillegg lanseres billettkonseptet «BestPris». For mange innebærer den nye hverdagen en blanding av hjemmekontor og dager på kontoret, og det er derfor vanskelig å planlegge og regne ut hvilken type billett som lønner seg.

–  Med «BestPris» trenger en ikke lenger lure på hvilken billett som er smartest å kjøpe, siden appen sørger for at du får den beste prisen. Vi skal teste ut billettkonseptet «BestPris» i en pilot i Grenland i vår, og håper å rulle ut appen til hele regionen høsten 2022, fortsetter Trond Myhre.

– Med «Best pris» kjøper kunden kun enkeltbillett før hver reise – og så sørger systemet for at kunden ikke betaler mer enn det en periodebillett ville ha kostet totalt sett, forklarer Trond Myhre. Foto: Per Stian Johansen

Kollektiv vs. bil

Undersøkelser har vist at en bil i Norge står i gjennomsnitt parkert hele 96,8 prosent av tiden. I tillegg har nesten halvparten av husholdningene tilgang til mer enn én bil. En del familier kan redusere sine kostnader på transport dersom de selger bil nummer to og tilrettelegger hverdagen slik at man i økt grad går, sykler og benyttet kollektivtrafikk. I dag er dette kanskje lettere å gjennomføre siden mange nå har mulighet til å jobbe på hjemmekontor. Andre fordeler med å reise kollektivt er at du kan både jobbe, lese, se på serier, oppdatere deg på siste nytt på mobilen eller rett og slett bare slappe av og ta en hvil. Eller bare se ut av vinduet og nyte naturen istedenfor å følge med på trafikken. La humla suse.

Av Anett Kilén

Neste artikkel