På årets samling blir det et dypdykk i nordnorske data: Google-søk, SSB, Konjunkturbarometer for Nord-Norge og en sylfersk undersøkelse blant landsdelens unge. Og hundre av deltakerne er mellom 18 og 34.
Hva identifiserer de seg med, turistene som reiser nordover? Hvorfor
kommer de akkurat hit? Hva avgjør om du bosetter deg her, eller flytter?
Eller hvorfor kjøpte du akkurat den mobiltelefonen du har? Alle disse
valgene baserer seg på identitet. Samspillet mellom økonomi og identitet
er et tema vi dykker i på årets Agenda Nord-Norge, fordi det har
betydning for både privatøkonomien, bedriftsøkonomien og ikke minst
samfunnsøkonomien.
Vi skal få kunnskap om hvordan vi alle kan
ha innflytelse på dette samspillet, og hvor viktig det er for
samfunnsutviklingen og den enkelte bedriften i nord. Målet er å skape et
tydelig felleskap av ledere, tenkere, aktive samfunnsborgere og unge i
landsdelen. Sammen finner vi løsninger og bruker de kortene vi har på
hånden til å handle nytt, langsiktig og strategisk rundt det som skjer i
Nord-Norge akkurat nå.
Stor engasjement
Og i år
tar konferansen en ny retning, der hver fjerde deltaker er i alderen
18-34 år. De unge nordlendingene skal sende en bestilling til samfunnets
beslutningstakere, i en egen perspektivmelding som presenteres på
konferansen. For det er på tide å låne øret til de unges stemme. Vi vet
at engasjementet er stort, det viser både klimasaken og skolestreiken
tydelig.
– Gjennom Konjunkturbarometeret for Nord-Norge har vi
pekt på utfordringene, og de som skal løfte landsdelen videre i årene
framover må være en del av løsningen. Vi stiller spørsmålene, og lar
ungdom og beslutningstakere herfra svare sammen, sier Petter Høiseth,
konsernsjef i SpareBank 1 Nord-Norge. Han representerer en av eierne av
Agenda Nord-Norge. De andre er NHO og LO.
Konjunkturbarometeret har de siste ti årene pekt på flere nordnorske utfordringer, som manglende arbeidskraft, frafall i skolen, ungdom som drar fra landsdelen og en kommende eldrebølge. Samtidig har vi et hav av muligheter og gode økonomiske tider. Hvordan kan vi ta steget videre, til å handle med kraft bygd på kunnskap? Det skal vi finne ut av under årets Agenda Nord-Norge i Narvik 11. og 12. november.
Fakta
– Årlig møteplass som samler politikere, næringsliv og akademia.
– Målet er å bidra til å løfte Nord-Norge gjennom diskusjon, kunnskapsdeling og nettverksbygging.
– Agenda Nord-Norges eies av SpareBank 1 Nord-Norge, NHO og LO.
– Årets samling er i Narvik 11.og 12. november.
Av Mali Anette Arnstad Konsulent, SpareBank 1 Nord-Norge