Home » Fremtidens matsystemer » Mat som har en historie, smaker bedre!
Sponset

Det er en grunn til at folk går på dyre restauranter og at det føles godt å spise kortreist mat. Fersk mat som har en historie gir en annerledes opplevelse. Du trenger ikke ha peiling for å føle kvalitet.

Dette sier Eilev Haukaas, daglig leder i Dyrket. Dyrket lever for mat som er laget med kjærlighet og ikke på et samlebånd.

– Vi brenner for å gjøre den lokale maten tilgjengelig for alle og gi tilbake til de som lever og ånder for å produsere gode råvarer. Lysten til å utfordre dagens matdistribusjon og gi premissene tilbake til produsentene, er det som gjør at jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag.

Eilev Haukaas

Daglig leder i Dyrket

Vokser i rekordfart

Det hele startet i 2016 hvor tre karer med ulik bakgrunn ønsket å gjøre en forskjell. Og forskjell har de gjort. I dag leverer Dyrket fersk mat og råvarer direkte fra produsenten til små butikker, restauranter og privatpersoner fra Lillehammer i nord og ned til Sandefjord. Den delikate nettsiden frister med et stort utvalg av lokale varer og har egen nettbutikk.

Selskapet vokser 50 prosent i året, så det er tydelig at folket liker konseptet.

– Vi dekker både bedriftsmarkedet og privatmarkedet og har også tatt inn hotell og restaurantbransjen. Vi prøver stadig å utvide nedslagsfeltet, forteller Haukaas. Også Oda.no samarbeider med Dyrket og leverer håndplukkede varer på døra fra lokale bønder.

Det bør ikke kun handle om pris

Vi lever i en verden der vi tenker at alt skal være tilgjengelig og hvor prisfokuset er høyt. Kjedenes egne merkevarer får den beste hylleplassen og vi forbrukere har høye krav til at alle typer varer skal finnes til enhver tid. Kjedebutikker og norsk dagligvare setter hverken av tid eller plass til å løfte frem varer som har en historie. Dyrket mener historien til produktet har en verdi.

– De fleste kjenner igjen følelsen når norske jordbær kommer i butikken, og hvis du spiser en kylling og vet at den kyllingen har hatt det bra, så gjør det noe med deg. En ting er at maten er god, men opplevelsen blir også større. Vi kommer aldri til å putte Dyrket sin merkevare på et produkt. For oss handler det om å formidle produsentens egen historie.

Bærekraft i fokus

Dyrket har samarbeidspartnere og produsenter som driver landbruk med fokus på fremtiden og bærekraft. Varene blir produsert etter bestilling, og dersom du for eksempel bestiller en kylling, blir den slaktet først etter bestillingen.

Slik blir også matsvinnet mindre. Haukaas oppfordrer oss til å velge lokale produsenter der det er mulig.

– Ja, ved å vise at man har lyst på den egenskapen som handler om kvalitet og historie og ta mer eierskap til den lokale gården, vil flere lokale varer finne plass i hyllene. Det kommer til å bli kjedelig hvis vi ender opp i en verden hvor alt handler om pris. Da har vi tapt, avslutter Eiliv Haukaas.

Dyrket leverer maten slik at reisetiden mellom åkeren og kjøkkenbenk blir så kort som mulig.

Les mer på dyrket.no

Av Cathrine Naglestad

Neste artikkel