Home » Hotell, restaurant og catering » Bærekraft forandrer reiselivsbransjen
Hotell, restaurant og catering

Bærekraft forandrer reiselivsbransjen

Foto: Unsplash

Apper og digitale systemer effektiviserer og gir lønnsomhet, men å drive bærekraftig er helt avgjørende for bransjens fremtid.

Morten Karlsen

Direktør for innkjøp og verving i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

Det er det gode vertskapet som utgjør forskjellen på en god, og en ekstra god opplevelse. Det er resepsjonisten som tar deg imot med et smil i resepsjonen på hotellet. Det er servitøren som kombinerer riktig drikke til måltidet ditt. Vertskap er kunsten å få mennesker til å føle seg velkommen og dette kan ikke digitaliseres. Men det finnes gode eksempler på tjenester, produkter og digitale løsninger som kan effektivisere bransjen, slik at man får mer tid til gjestene.

Effektiviserer og forenkler hverdagen

Et godt eksempel er det digitale IK-mat systemet, eSmiley, som sikrer mattrygghet på kjøkkenet. Systemet gir en detaljert oversikt over dagens gjøremål og kontroller. Med et enkelt tastetrykk kan du vise Mattilsynet den dokumentasjonen de ønsker. Den digitale innkjøpsportalen Horecamarket/Millum som samler alle avtaleleverandører i ett og samme system tilbyr både elektronisk bestilling og varetelling. En kjøkkensjef vil spare mye tid på dette, som igjen muliggjør mer tid til personalet og gjester.

Digitale bookingsystemer hvor gjestene selv kan gjøre bordbestillinger online er et annet eksempel på en tjeneste som effektiviserer og forenkler. Dette gir restauranteiere bedre kontroll, som også gir mer fornøyde gjester. Gjennom Planday-appen kan arbeidsgiver effektivt lage digitale timelister. Dette forenkler kommunikasjonen mellom arbeidsgiver og ansatte og gir oversikt over timeforbruk, tilgjengelighet og lønnskostnader.

Sammen mot matsvinn og engangsplast

Muligheten til å bruke teknologi for å oppnå effektivitet og skape konkurransefortrinn har aldri vært større enn i dag. En bærekraftig drift er likevel det som er helt avgjørende for bransjens langsiktige konkurranseevne.

Bransjen står for en tredel av all mat som kastes i Norge. Derfor har man gått inn for å redusere matsvinnet med 20 prosent innen 2020. Gjennom mat og serveringsbransjens selskap, Matvett, samarbeides det med myndigheter og forskningsmiljøer for å forebygge og redusere matsvinn. Selskapet tilbyr både matsvinnkalkulator og kartleggingsrapporter. På teknologi-siden kan du via appen «Too Good to Go» kjøpe restemat fra spisesteder og butikker til en redusert pris før stengetid.

Plastforurensning er et globalt miljøproblem. Norge er godt i gang med å forby engangsplast som engangsbestikk- og tallerkener, matbeholdere av isopor og sugerør. Dette er en stor omstilling, men bransjen forstår viktigheten av å tenke smartere når det gjelder plast. Greenway-Norge er et eksempel på en bedrift som kun leverer bærekraftige, bionedbrytelige, komposterbare, miljøvennlige engangsartikler til hoteller og restauranter. Norengross som er Norges største totalleverandør av forbruksvarer til privat og offentlig sektor tilbyr bærekraftige forbruksvarer og jobber for at bransjen skal bruke mindre plast. De oppfordrer hele verdikjeden til å gjøre det samme. 

Klimaavtrykk på menyen

Det er mange som tenker «sunt» i valg av mat, men man kan også tenke miljøvennlig. Det er positivt at de fleste restauranter tilbyr vegetariske alternativer. Flere kantiner har testet ut menyer hvor klimaavtrykket er beregnet og opplyst om. Dette gjør det lettere for forbrukeren å ta verdivalg. Klimaavtrykk på menyer burde innføres på flere restauranter. Det gir gjesten en bedre forbrukeropplevelser, et mer bevisst forhold til hva man spiser og ivaretar menneskerettigheter, en bærekraftig utvikling og en forsvarlig miljøhåndtering.

Av: Morten Karlsen, Direktør for innkjøp og verving i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

Nesta artikkel