Home » #Girlpower » Høyere kvinneandel og bedre resultater enn noen gang for First House
Sponsored
First House
In association with:

First House har satset bevisst på både bedre kjønnsbalanse, rekruttering av yngre rådgivere og bredere kompetanse. – Vi ser en klar sammenheng mellom økt mangfold og rekordsterke forretningsmessige resultater, sier administrerende direktør Per Høiby.

First House teller 35 medarbeidere med bakgrunn fra politikk og embetsverk, media, finans og lederstillinger i nærings- og organisasjonsliv. Selskapet leter kontinuerlig etter potensielle rådgivere som kan bidra til å løse noen av de vanskeligste, viktigste og morsomste påvirknings- og kommunikasjonsoppdragene i Norge.

– Vi skal ha de beste. Da må selvfølgelig lete i hele befolkningen, sier Høiby.

Kvinnelig styreleder

Kari Holm Hejna er en av gründerne i First House og har de siste årene vært styreleder i selskapet. Hun er en av Norges mest erfarne rådgivere innen finansiell kommunikasjon og transaksjoner.

– Kundene våre forventer i økende grad at rådgiverteamene våre reflekterer det samme mangfoldet som heldigvis er i ferd med å utvikle seg i næringslivet for øvrig, sier hun.

Internasjonal satsing

First House har det siste året ansatt over ti nye medarbeidere, de fleste av dem under 30 år. Blant de sist ansatte er Lejla Brackovic og Anette Ringnes, som begge arbeider med analyse og virksomhetskommunikasjon rettet spesielt mot internasjonal virksomhet.

– Vi opplever stor pågang fra internasjonale selskaper og norske selskaper med behov for kommunikasjonsstøtte til sine internasjonale aktiviteter. Anette og Lejla har begge internasjonal arbeidsfaring og er minst like gode i engelsk som norsk, noe som faktisk er uvanlig blant norske kommunikasjonsrådgivere, sier Cecilie Ditlev-Simonsen, partner i First House og leder for virksomhets- og lederkommunikasjon.

– Rådgiverselskaper som påstår at det er vanskelig å finne dyktige kvinner leter ikke godt nok, legger hun til. Brackovic er utdannet i USA og London og har tidligere arbeidet ved Norges ambassade i Vilnius, og som forskningsassistent ved Boston University med fokus på NATO og transatlantisk sikkerhet.

– Jeg var fast bestemt på å jobbe med de flinkeste kommunikasjonsrådgiverne og de mest spennende kommunikasjonsoppdragene, og da sto First House øverst på listen. Selskapet har en flat struktur, og jeg får brukt min erfaring fra første dag, sier Brackovic.

Ringnes har tidligere arbeidet som forskningsassistent ved International Peace Institute i New York og har studert både i London og Skottland.

– Etter mange år i utlandet søkte jeg meg til en arbeidsgiver hvor jeg kunne lære mye om norsk samfunns- og næringsliv på kort tid. First House har et helt spesielt nedslagsfelt i det norske markedet, og det er samtidig spennende å få bidra til veksten i internasjonale oppdrag, sier hun.

Arendalsuka «rett rundt hjørnet»

Seniorrådgiver Anne Solsvik, tidligere rådgiver for Venstres partileder Trine Skei Grande, er en av lederne i avdelingen for politikk og samfunnsanalyse, og har blant annet ansvar for å koordinere kundeaktiviteter og First House sine egne arrangement under Arendalsuka.

– Interessen for Arendalsuka er stor. Et stadig større antall arrangementer gjør at det er kamp om både innledere, publikum og medieoppmerksomhet. Det gjelder å begynne planleggingen så tidlig som mulig, både når det gjelder budskap og regi for at din sak skal få oppmerksomhet fra de rette politikerne, lederne eller potensielle samarbeidspartnerne, avslutter Solsvik.

Av redaksjonen

Next article