Norske forbrukere blir stadig mer opptatte av å ta bærekraftige valg når de handler. Mange synes imidlertid at det er vanskelig å vite hvorvidt et produkt er bærekraftig eller ikke, og om emballasjen kan resirkuleres.
Orklas bærekraftsbarometer tar pulsen på folks holdninger til bærekraft. Blant temaene er plast og emballasje, plantebasert mat, og hvor lett eller vanskelig det er å finne frem til de mer bærekraftige produktene i butikkhyllene.
– Undersøkelsen gir oss viktig innsikt i hva brukerne er opptatt av, hvilke tema som engasjerer, hva de er fornøyd med, hvilke forventninger de har og hvor lett eller vanskelig det er å velge, sier Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge.
Hun sier at Orkla er opptatt av å lytte til forbrukerne, og å gjøre det lettere å ta mer bærekraftige valg.
– Vi ønsker å gjøre det enkelt for folk å ta bevisste valg. Vi skal tilby mer bærekraftige produkter, bidra med god informasjon og vise at vi er et selskap som tar bærekraft på alvor gjennom ambisiøse og forpliktende mål, sier hun.
Elisabeth Aandstad Ekheim
Kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge
Økende interesse for bærekraftige produkter
I undersøkelsen sier 55 prosent av de spurte at de prøver å velge bærekraftige merkevarer og produkter. 31 prosent sier også at de er villige til å slutte å kjøpe produkter fra merkevarer som ikke er miljøvennlige.
– Det viser jo at ønsket om å kjøpe mer bærekraftige produkter er stort, sier Ekheim.
Også interessen for plantebasert mat er økende. Hele 57 prosent sier at de ikke utelukker å spise mer plantebasert mat, men at god smak er viktig.
– Her er det et stort potensiale. Vi vet at smak er viktig, så det å tilby gode og velsmakende alternativer er avgjørende. Hvis flere skal spise mer plantebasert, så må vi gjøre det mer tilgjengelig. , sier Ekheim.
Les mer på orkla.no
Også emballasjen er viktig
69 prosent av de spurte mener dessuten at det er viktig at emballasjen kan resirkuleres. 41 prosent kjøper refill-produkter
– Vi jobber mye med å designe emballasjen slik at den enkelt kan gjenvinnes. Og vi bruker i større grad monomaterialer, sier Ekheim.
69 prosent av de spurte synes imidlertid at det er vanskelig å vite hvorvidt et produkt er bærekraftig eller ikke, og 64 prosent synes det er vanskelig å vite om emballasjen kan resirkuleres.
– Vi må sørge for god og tydelig merking så det blir lettere å kildesortere riktig, sier Ekheim.
Bærekraftige Orkla-produkter
Ekheim forteller at bærekraft står høyt på agendaen til Orkla, og at det finnes konkrete eksempler som viser hvordan de jobber langsiktig og konkret med bærekraft. Et viktig område er plantebaserte produkter.
– Plantebasert mat er et viktig satsingsområde for oss i Orkla. Vi er opptatt av at det skal være for alle som ønsker å spise mer bærekraftig, uten at det går på kompromiss med smak. Vi lanserte blant annet plantebaserte burgere i fjor, og den er blitt en bestselger. For mange er det å spise mindre kjøtt et enkelt klimatiltak, sier Ekheim.
Orkla har også serien Klar, som består av bærekraftige rengjøringsprodukter. Nå har de i tillegg utviklet Norges første påfyll-deodorant.
– Denne deodoranten sparer miljøet for 86 prosent plast sammenlignet med vanlig roll-on-emballasjen. Når deodoranten er tom, kan du vaske den og fylle på med en påfyll-tube, sier Ekheim.
– Vi vil tilby bærekraftige produkter og sørge for god kommunikasjon som viser at vi tar bærekraft på alvor, avslutter Ekheim.
Dette sier norske forbrukere
– Plast i havet oppfattes som det viktigste miljørelaterte temaet
– 55 prosent av sier at de prøver å velge bærekraftige merkevarer og produkter
– 69 prosent synes det er vanskelig å vite om et produkt er bærekraftig eller ikke
– 31 prosent sier de er villige til å slutte å kjøpe produkter fra merkevarer som ikke er miljøvennlige
– 57 prosent sier at de ikke utelukker å spise mer plantebasert mat
– 29 prosent synes det er utilstrekkelig med plantebaserte alternativer i dagligvarebutikken
– 74 prosent sier at god smak er viktig når de skal kjøpe plantebasert mat
– 81 prosent av husholdningene sorterer avfall
– 41 prosent kjøper refill-produkter
– 69 prosent mener at det er viktig at emballasjen kan resirkuleres
– 64 prosent synes det er vanskelig å vite om emballasjen kan resirkuleres
Orklas bærekraftsbarometer gjennomført av Ipsos i november 2021.
Les mer på orkla.no
Av Sissel Nilsen