Home » Fremtidens industri » Mye mer enn bare klær
Sponset

For Kari Traa handler det å designe, produsere og selge sportstøy til jenter om mer enn økonomi og markedsføring. Selskapet har nemlig tatt et aktivt standpunkt om å arbeide med likestilling, kvinners rettigheter, og bærekraft.

Helt siden Kari Traa startet egen kleskolleksjon har hun hatt et brennende engasjement for jenter og hvordan de fortjener å ha det. Klærne de produserer er laget for jenter, av jenter, og teamet til Kari Traa består også utelukkende av jenter.

– Vi er lei av hvordan kvinner er fremstilt i stereotypisk reklame. Vi vil vise hvordan våre styrker, svakheter, råhet og mangfold gjør oss til hvem vi er. Omgitt av det konstante presset om å være perfekt, prøver vi heller å være en motvekt – en positiv heiagjeng som vil inspirere kvinner til å være lykkeligere, friskere og sterkere. Derfor finner du modige kvinner som er engasjerte innenfor likestilling og kvinners rettigheter både i designet, produksjonen og kommunikasjonen vår, sier Sissel Himle som er leder marked og kommunikasjon hos Kari Traa.

Sissel Himle, leder marked og kommunikasjon hos Kari Traa. Foto: Kari Traa

Nettroll og tynne modeller

I 2015 ble Nettrollkampanjen lansert. Denne kampanjen rettet søkelyset mot netthets, og løftet frem i offentligheten historier fra kvinner som hadde opplevd hets og sjikane på nett. Formålet var at jentene skulle bygge hverandre opp og å ufarliggjøre nettrollene. Nettrollkampanjen fikk massiv støtte i sosiale medier, og førte til at det nærmest ble skapt en «girl power-bevegelse».

– I 2016 hadde vi en ny kampanje. Da satt vi søkelyset på kroppspresset som moteindustrien legger på unge jenter om at de må være svært tynne modeller. «The Swedish Model», som kampanjen het, lagde vi for å få hele sports- og motebransjen til å ta ansvar for unge jenters psykiske helse, siden det ensidige skjønnhetsidealet ser ut til å ha hatt en sterk medvirkende årsak til at mange jenter sliter psykisk, sier Himle.

Bakgrunnen for denne kampanjen var at selskapet slet med å finne modeller som passet med profilen sin da de skulle lanseres i Sverige. Veldig mange av modellene var alt for tynne, og Kari Traa uttalte også i forbindelse med kampanjen at:

– De manglet den selvtilliten og den livsgleden som merkevaren vår står for, og det så nesten ut som om motebransjen hadde brutt modellene ned og tømt dem for energi.

Jenter må feire seg selv

I 2017 ble den neste kampanjen lansert. Denne gangen handlet det om at alle jenter er forskjellige, og at det faktisk er sånn det skal være. Kampanjen het «Celebrate Yourself». Dette var en hyllest til alle kvinner om at de er gode nok som de er, at annerledeshet er bra, og at du er sterk nok til å gå din egen vei.

Plastløftet

Målgruppen til Kari Traa tilhører en generasjon som også er veldig interessert og opptatt av miljø, klima og bærekraft. I merkevarehuset til Kari Traa tror de at en satsning på disse områdene også vil slå positivt ut rent kommersielt. Derfor er de blant annet med i Plastløftet, som er et initiativ fra Grønt Punkt Norge. Plastløftet består av 40 norske bedrifter som har forpliktet seg til å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi. Hensikten med Plastløftet er blant annet å presentere gode plastreduserende tiltak som gjøres i norske bedrifter.

– Bedrifter må ta ansvar for de negative konsekvensene som plast har skapt for miljøet vårt. Vi kommer til å gjøre alt vi kan for å gjøre produksjonslinjene våre mer sirkulære, og håper at vi også kan motivere andre bedrifter til å gjøre det samme. Vi ønsker å bidra til vesentlig mindre bruk av plast som emballasje, og er allerede godt i gang med Kari Traa-produktene. Det er derfor vi er med i dette, forklarer Kari Traa.

Av Tom Backe

Neste artikkel