Home » Kvinner i karrieren » Eneste kvinne om bord
Sponset

Elise Kvilhaug synes det er synd at så få andre kvinner velger maritime yrker.

I dag er kun 14 prosent av de som jobber i maritim næring, kvinner. Selv var Kvilhaug aldri i tvil om at hun ville velge et maritimt yrke.

– Jeg har en pappa og en bror som jobber på sjøen. Derfor visste jeg litt om hva det gikk ut på. Pappa er kaptein og broren min er overstyrmann, så de jobber i styrhuset, sier Kvilhaug. 

Hun var imidlertid lenge usikker på hvilket maritimt yrke hun skulle velge. Til slutt valgte hun å begynne som motormannlærling hos Fjord1.

– En motormann tar vare på maskineriet på en båt, alt som er i maskinrommet, sjekker trykk og temperaturer, at maskineriet har nok olje, at det ikke er lekkasje og driver en del vedlikeholdsarbeid, sier Kvilhaug.

Elise Kvilhaug

Motormannlærling hos Fjord1

Liker å jobbe turnus

Noe av det hun liker aller best med jobben, er det at hun møter nye folk fra hele verden, og at hun jobber turnus. Akkurat nå er hun to uker ute og to uker hjemme.

– Det er veldig kjekt at du kan skille mellom når du har fri og når du er på jobb. På den båten jeg er på nå, er det to-to, det vil si to uker på og to uker inne. Ellers har jeg hatt fire-fire og fem-fem, sier Kvilhaug.

Hun synes dessuten at det er spennende å jobbe på båt. 

– Det skjer alltid noe nytt. Dagene er aldri like. Av og til er det mye som skjer, av og til lite. Det er en fin balanse, sier Kvilhaug.

Fjord1 tar inn lærlinger og kadetter årlig. Les mer her.

Må bevise at hun kan

Kvilhaug sier at det største problemet med å jobbe som kvinne i et så mannsdominert yrke, er at hun av og til kan møte på fordommer. 

– Jeg har opplevd det at man ikke tror at jeg får til å gjøre jobben, og ikke lar meg prøve. Tidligere turte jeg ikke å spørre om hjelp eller stille spørsmål, for da var jeg redd for at de skulle ta over hele prosjektet mitt. Det var sånn at de bare skjøv meg vekk, og gjorde jobben selv, sier Kvilhaug.

Hun skulle derfor ønske at flere kvinner valgte mannsdominerte yrker, og synes at miljøet blir bedre med en mer balansert kjønnsfordeling. 

– Det skaper en annerledes tenkning og måte å håndtere ulike problemstillinger på, sier Kvilhaug.

Ellers er hun opptatt av at alle bør få velge det de har lyst til å jobbe med. 

– Det er mange kvinner som ikke tør å prøve, som dropper ut fordi de møter så mye motstand fra menn, og det synes jeg er synd, sier Kvilhaug. 

Muligheter innen motormann-yrket

Når Kvilhaug er ferdig som motormannlærling, får hun fagbrev som motormann. Og om hun vil, kan hun fortsette på fagskolen.

– Du kan bli maskinist, men da må du gå to år på fagskole. Og etter at du har seilt noen år på sjøen, kan du også bli maskinsjef, avslutter Kvilhaug. 

Les mer om karrieremuligheter hos Fjord1 her.

Av Sissel Nilsen

Neste artikkel