Home » #Girlpower » – Fordi shipping er en spennende bransje
Sponset

Søstrene Synnøve og Jorunn Seglem fikk shippingbransjen nærmest inn med morsmelken. Begge satset på en teknisk utdannelse, og nå arbeider de i familierederiet Knutsen OAS Shipping.

Rederiet har lange tradisjoner og styres fra hovedkontoret i Haugesund. Men siden driften er internasjonal, med skip som seiler over hele verden, har de også utekontorer i de fleste verdensdeler. Sammen med faren, Trygve Seglem, er søstrene medeiere i rederiet som i dag har 46 skip til en forsikret verdi av over 41 milliarder kroner.

– Shipping er så sammensatt. Det er et stort samspill hvor veldig mange faktorer må stemme overens for at alt skal fungere. Du har menneskene som skal samarbeide og det tekniske ombord på skipene som må fungere. Du har operasjonell risiko, og ikke minst en stor finansiell risiko og den kommersielle siden ved driften. For å drive med shipping må du derfor forstå litt om alt dette, og ikke minst om hvordan tingene henger sammen, for å gjøre en god jobb, sier Synnøve.

Synnøve Seglem

Synnøve Seglem

Viseadministrerende direktør, Knutsen OAS Shipping

Foto: Knutsen OAS Shipping

Utradisjonelle valg

At begge søstrene satset på tekniske fag og tok sivilingeniørutdannelse, er noe ingen av søstrene syns er så rart.

– Som små var vi med faren vår til flere skipsverft i Spania, og flere ganger til Bilbao i nesten alle ferier. Da fikk vi se disse store tankskipene på nært hold og ble virkelig fascinert. Det jeg kanskje husker aller best var da skipene ble sjøsatt. Det var helt spektakulært og gjorde at jeg tidlig gjerne ville lære mer om kreftene og hvilke beregninger som må til for at alt skal klaffe, sier Jorunn mens søsteren nikker gjenkjennende:

Jorunn Seglem

Jorunn Seglem

Leder, Knutsen Ballastwater AS

Foto: Knutsen OAS Shipping

– Jeg tror nok at alle reisene vi fikk være med på som små var veldig viktige for de utdanningsvalgene og yrkesvalgene vi har tatt begge to. Vi trodde alltid at vi var på ferie da vi var i Spania, men realiteten var vel egentlig at vi var med faren vår på jobbreise, smiler Synnøve.

– Og på den måten fikk vi et god innsyn i hva denne bransjen innebærer, tilføyer hun.   

En bransje med mange muligheter

Shippingbransjen har vært en ganske mannsdominert bransje, noe som kanskje skyldes gamle tradisjoner der det ofte var kapteiner som gikk i land, kjøpte skip og stiftet rederier.

– Det er nok fortsatt en overvekt av menn i de høyere stillingene og i de tekniske avdelingene, men innen avdelinger som for eksempel økonomi, innkjøp, HMS, mannskap og HR har vi en veldig fin miks. Vi skiller aldri mellom kjønn når vi rekrutterer, og vi ønsker å gi kvinner og menn helt like muligheter. Dessuten er mangfold bra for arbeidsmiljøet og bidrar til å skape gode diskusjoner, sier Synnøve.

– Timingen akkurat nå er veldig bra for et mangfold i vår bransje, skyter Jorunn inn.

– Vi står overfor en grønn og bærekraftig omstilling hvor både kvinner og menn må delta. Det er flere komplekse problemstillinger som krever gode løsninger. Løsninger som ledere i industrien er avhengig av for å ligge i tet. Det gir mange muligheter for å få spennende jobber både for kvinner og menn i denne bransjen, forklarer hun.

Karen Knutsen (bøyelaster) ligger ved anker utenfor Danmark.

Tør å si ja

Søstrenes råd til kvinner som vil opp og frem i arbeidslivet er først og fremst å tørre å si «ja».

– Hvis du blir gitt en mulighet, si ja, ikke tenke for mye på om du klarer det eller ikke. Si ja først, gjør ditt beste så får du heller se om du klarer det etterpå. Andre ganger må du tørre å stikke hodet litt frem for å skaffe deg muligheter – de finnes – så grip sjansene, avslutter søstrene.

Synnøve og Jorunn Seglem

Synnøve Seglem

Sivilstand: Synnøve er 39 år, gift, har to barn og bor i Haugesund.

Bakgrunn: Sivilingeniør i materialteknologi fra Imperial College i London i 2004, seks års erfaring fra DNV GL, Oslo fra 2004 og tok en mastergrad i Shipping, Trade & Finance i London 2008.

Aktuell: Synnøve begynte i teknisk avdeling i Knutsen OAS Shipping i 2011 og har vært viseadministrerende direktør med ansvar for drift og operasjoner siden 2013.

Jorunn Seglem

Sivilstand: Jorunn er 34 år, gift, har to barn og bor i Haugesund.

Bakgrunn: Ble sivilingeniør etter avsluttede Naval Architect-studier fra University of Southampton i 2009, har jobbet som ingeniør i Inocean Engineering i Oslo, Master Business Administration fra IESE i Barcelona i 2014 og har jobbet med riggflyttoperasjoner for Statoil i Bergen fra 2014.

Aktuell: Startet i familerederiet i 2015 i befraktningsavdelingen og leder i dag datterselskapet Knutsen Ballastwater AS med ansvar for teknologiutviklingen og sertifiseringen av KBAL.

Av Tom Backe

Nesta artikkel