Skip to main content
Home » Fremtidens industri » Mange fremtidige industriarbeidsplasser
Sponset

I Mantena vil det være behov for nytenkende fagarbeidere og ingeniører med varierte oppgaver fremover.

Det norske selskapet Mantena AS vedlikeholder, reparerer og bygger om tog og togkomponenter for en rekke jernbaneselskaper som blant annet Flytoget, Bane NOR, Go-Ahead, CargoNet, SJ og VY, og er med det én av Oslos aller største industribedrifter. Det ligger an til vekst og mange spennende prosjekter og kontrakter fremover både i og utenfor Norge.

— Vi er en betydelig industriaktør i Norge med rundt tusen ansatte og mye spesialkompetanse. Med mange aktive prosjekter trenger vi arbeidskraft og kløktige hoder som kan hjelpe oss å levere den standarden som våre kunder krever av oss. Vi ser derfor etter ingeniører, industrimontører, CNC-operatører, industrimekanikere, tog-elektrikere og de som har kompetanse innen automasjon samt lærlinger innen alle disse fagene, sier William Heggen, teknisk sjef i Mantena.

William Heggen

Teknisk sjef i Mantena

Satser i Norden

Med Jernbanereformen må Mantena, som tidligere tilnærmet monopolist på vedlikehold av tog i Norge, endre seg, og i større og større grad konkurrere om kontraktene. Men Heggen ser positivt på utfordringen.

— Reformen er krevende for oss, men samtidig gir den spennende muligheter fordi vi er nødt til å utfordre oss selv til å bli bedre på flere områder og å komme opp med stadig bedre løsninger. I dag konkurrerer vi om å vinne kontrakter på persontog, godsvogner og maskiner som brukes til vedlikehold av sporene i Norge og i Sverige, i tillegg til at vi er klare for å satse i Norden når markedene åpnes i enda flere land, sier Heggen.

Foto: Mantena

Store utviklingsmuligheter

Ifølge Heggen gis ansatte i Mantena store karrieremuligheter og rom for selvutvikling, noe systemingeniøren Petter Lefoka har erfart.

– Vi gis sjansen til å utvikle oss i den retningen vi ønsker. Selv har jeg en veldig fri rolle, noe jeg har tilegnet meg over tid. Jeg har bestandig fått lov til å prøve meg frem, for eksempel innen digitalisering. Innen visse rammer får jeg muligheten til å prøve meg videre og utvikle kompetanse, sier Lefoka, som har overordnet ansvar for test- og målesystemene i Mantena og har en Mastergrad i teknisk kybernetikk i bunn.

Petter Lefoka 

Systemingeniør i Mantena

Mantena gjør vedlikehold på togene anslagsvis annenhver uke når togene ikke er i trafikk. I førstelinje gjøres lettere vedlikehold, kontroller og inspeksjoner samt bytte av komponenter. I andre linje gjøres overhaling av komponentene, som innebærer at de demonteres i mindre deler, inspiseres og de deler som er i en uønsket tilstand byttes eller repareres.

– Jeg jobber i andre linje, hvor vi tester komponenter og sluttproduktet av det som har blitt reparert eller overhalt for å sørge for at vi opprettholder den standarden kundene våre ønsker. Jeg jobber også med vibrasjonsanalyse, hvor jeg gjennomgår tallene fra våre maskiner for å se om vi kan finne uønskede vibrasjoner eller temperaturer. Vi har startet et femårig prosjekt innen blant annet vibrasjonsanalyse med SINTEF under navnet RailCBM hvor vi ser på tilstandsestimering av komponenter på tog og togsett, legger Lefoka til.

Fokus på bærekraft

Tog benyttes hyppig hver dag, men om togene slutter å fungere, vil pendlere måtte finne andre alternativer for transport. Derfor er Mantenas vedlikeholdsarbeid viktig for samfunnet, men også miljøet.

— Det er viktig for oss at vi leverer pålitelige transport gjennom optimalt vedlikehold, slik at togene velges til fordel for mer forurensende alternativer. At vi gjør godt vedlikehold gjør i tur at vi kan klare oss med færre tog, og ikke minst at togene har en lengre levetid, noe som støtter oppunder vår bærekraftige visjon, avslutter Heggen.

Av: Andreas Aguilera Myrvold, [email protected]

Next article