Skip to main content
Home » Digitalisering og kunstig intelligens » Når juss og teknologi går hånd i hånd
Sponset

Hos BDO jobber advokater og teknologer side om side for å hjelpe kundene med å bruke kunstig intelligens lovlig, trygt og lønnsomt.

– Andre leverer juss og teknologi hver for seg og lar kunden koble dem sammen. Hos oss skjer det samtidig – og det gir merverdi, sier Elisabeth Aspaas Runsjø, advokatfullmektig og leder av BDOs AI compliance & legal-team.

Hun jobber tett med kollegaen Petter Sandstad Torgersen som leder BDOs teknologiteam innen data og kunstig intelligens. Sammen med kollegaer på tvers av juss, teknologi og risiko, har de bygget opp en felles satsing på kunstig intelligens. Målet er å hjelpe kundene med å bruke teknologien på en ansvarlig måte – og unngå kostbare feil.

Tidlig rådgivning gir stor gevinst

– Det vi ser er at virksomheter som starter KI-prosjekter uten å tenke gjennom det juridiske, ofte faller skjevt ut. Det kan bli dyrt, sier Runsjø.

Hos BDO starter derfor jurister og teknologer rådgivningen sammen, ofte allerede før en løsning er valgt. Det gir bedre beslutningsgrunnlag og løsninger som både fungerer teknisk og holder juridisk.

– Jussen setter rammene for hvordan teknologien kan brukes på en forsvarlig og lovlig måte. Sammen med teknologene oversetter vi regelverket til noe som faktisk lar seg gjennomføre, fortsetter hun.

Mulighetsanalyse gir oversikt

Mange virksomheter er nysgjerrige på hva KI kan brukes til, men sliter med å vite hvor de skal begynne. Derfor har BDO utviklet en metode kalt «mulighetsanalyse».

– Det innebærer at vi hjelper kundene med å finne relevante bruksområder for kunstig intelligens, vurderer risiko og verdiskaping, og prioriterer tiltakene. Det handler om å komme i gang på en trygg måte, forklarer Torgersen.

Jussen setter rammene for hvordan teknologien kan brukes på en forsvarlig og lovlig måte. Sammen med teknologene oversetter vi regelverket til noe som faktisk lar seg gjennomføre.

Her kombineres juridiske, tekniske og etiske vurderinger.

– Det kan være alt fra personvernspørsmål til risiko for diskriminering i rekrutteringsverktøy. Mange husker saken med Amazon, der KI-løsningen favoriserte hvite menn fordi modellen var trent på tidligere ansettelser. Sånne skjevheter kan være krevende å fange opp uten tverrfaglig kompetanse, understreker han.

Bred faglig base gir trygghet

BDO er et stort rådgivnings- og revisojnsselskap med rundt 2 200 ansatte i Norge. Teknologisatsingen har vokst raskt de siste årene, og teamet som jobber spesifikt med data og kunstig intelligens teller nå nærmere 30 utviklere.

– Vi har jobbet med maskinlæring lenge før ChatGPT kom, men det var nok lanseringen av ChatGPT som gjorde at markedet for alvor våknet, sier Torgersen.

Samtidig understreker han at det ikke er nok å kunne teknologi – man må forstå virksomhetene man jobber med, og det de faktisk trenger.

– Alt vi gjør er forankret i kundeverdi. Vi utvikler ikke løsninger for teknologiens skyld, men for å løse konkrete behov, tilføyer han.

BDO bistår deg som jobber med teknologi, media og telekom

BDO har etablert et solid miljø med dyp kunnskap rundt de utfordringene disse virksomhetene møter i hverdagen. Vårt verdensomspennende nettverk sørger for en helhetlig og koordinert global tjeneste. Dette er viktig når vi jobber med en bransje som er preget av globale aktører og konsolideringer. Vi kan tilby et bredt spekter av tjenester fra revisjon, skatteplanlegging, internprising, fusjoner og oppkjøp til internrevisjon, outsourcing av regnskap og restrukturering i Norge og andre land.

Ansvarlighet som konkurransefortrinn

EUs nye KI-forordning, sammen med annet teknologiregelverk som Data Act og Digital Services Act, stiller nye krav til norske virksomheter. Mange trenger hjelp til å forstå hvordan det treffer dem.

– Fremtidens advokater må forstå teknologien, mens fremtidens virksomheter må dokumentere at de bruker den ansvarlig. Jeg tror det kommer til å bli et viktig konkurransefortrinn, forklarer Runsjø.

Det er særlig innen personvern mange spørsmål oppstår, og feil kan føre til alt fra tillitstap til tilsyn og ansvar for skade.

– Det høres kanskje skummelt ut, men egentlig handler det bare om sunn fornuft. Regelverket hjelper oss til å gjøre ting på en trygg og skikkelig måte, sier Torgersen.

Fremover i fellesskap

Utviklingen går raskt. Det som er nytt i dag, kan være foreldet i morgen. Derfor jobber BDO aktivt med å følge med – og tilpasse seg.

– Vi tror 2025 og 2026 blir årene hvor norske virksomheter virkelig begynner å ta i bruk KI. Da må grunnmuren, basert på en forståelse av både juss og teknologi, være på plass slik at de kommer trygt i gang allerede fra start, avslutter Torgersen.

Les mer på bdo.no

Next article