Skip to main content
Home » Digitalisering og kunstig intelligens » Effektiviserer med AI – sammen med kundene
Sponset

Teknologiens potensial har altfor lenge stått uutnyttet. Det er et lederansvar.

Etter et par tiår med digital transformasjon, og noen få års famlende skritt inn i AI-verdenen, har utviklingen brakt oss mange skritt videre, men mye kunne ha vært gjort annerledes. Anders Jensen, som leder skysatsingen i Oseberg Solutions AS, advarer om at vi ikke er kommet så langt som vi tror.

– Vi står helt nederst i en lang trapp, der det uutnyttede potensialet er enormt. Her har ledere et stort ansvar for å trekke medarbeiderne bort fra gamle vaner. Vi lever og arbeider nemlig som vi alltid har gjort, og trenger en dytt i riktig retning. Ledere må stimulere nysgjerrigheten og utfordre medarbeiderne til å få til noe ved å bruke IT på nye måter, kanskje på områder der vi ikke engang ante at den kunne komme til nytte, mener han.

Anders Jensen

Leder for Oseberg Solutions’ skysatsing

Samarbeider med kundene

I dag finnes det knapt ett norsk foretak som ikke påberoper seg utstrakt AI-bruk, men her mener Jensen at de i stor utstrekning mangler rammeverk og strategi.

– Det inngår i lederansvaret jeg nettopp nevnte. I Oseberg Solutions ligger vi rimeligvis i front på dette feltet, og utvikler AI-løsninger som hovedsakelig skal bidra til å effektivisere både offentlig og privat sektor. Det gjør vi i tett dialog med kundene, primært bygget på plattformer fra Microsoft, forklarer han.

Som Microsoft Solutions Partner kan Oseberg bygge videre på deres:

Selskapet har mer enn 78 dedikerte medarbeidere med spisskompetanse innen handel, regnskap, produksjon, prosjektindustri, grafisk industri og Microsofts Dynamics 365, og kan dermed dekke svært mange behov.

Microsoft Copilot – Din intelligente assistent

Copilot er en kraftig AI-assistent som hjelper deg med å jobbe smartere, raskere og mer effektivt. Enten du trenger inspirasjon, analyser eller automatiserte løsninger, gir Copilot deg intelligente svar og kreative forslag – alltid tilgjengelig når du trenger det.

Organisatorisk effektivisering

– På AI-fronten jobber vi blant annet med verktøy for prognostisering, «CFO-agenter» som både kan kommentere regnskapet og foreslå tiltak, så mulighetene er egentlig legio. Vi hjelper kundene å ta dem i bruk og finne områder der de bidrar til effektivisering, fortsetter Anders Jensen.

– Hvor mye kan vi overlate til AI-løsningene?

– De siste årene har vi sett en rivende utvikling, og den vil fortsette, trolig eksponentielt. Jeg mener nemlig alvor når jeg sier at vi står nederst i trappen. Vi kan oppnå mye med personlig effektivisering, der Microsofts Copilot hjelper den enkelte medarbeider å oppnå mer på kortere tid. Alle bruker jo Office, som inkluderer gode agenter, og slike løsninger integreres fortløpende i flere og flere bedriftssystemer, men det er det første trinnet.

– Det neste trinnet handler om organisatorisk effektivisering, med menneskeledede agenter eller agentteam, som er mer eller mindre autonome, men der det er mennesker som fatter beslutningene. Hos oss skal vi i alle fall sørge for å ligge i front hele veien.

Next article