Home » Hotell, restaurant og catering » Servitøryrket må få høyere status
Hotell, restaurant og catering

Servitøryrket må få høyere status

Ken Canaiolo Engebretsen i Norsk Sommelier Utdannelse Foto: Kolonihaven studio as, CF Wesenberg

I restaurantbransjen er det et skrikende behov etter faglærte servitører. Mangelen skyldes blant annet at servitøryrket har for lav status på grunn av en fagutdanning som har sakket akterut. 

Ken Canaiolo Engebretsen i Norsk Sommelier Utdannelse ser med stor bekymring på utviklingen i bransjen.

– Servitøryrkets status har gått bare gått nedover. Nå får du jobb som servitør uten utdannelse og uten å kunne noen verdens ting verken om mat, vin, eller gjestebehandling. Derfor ser ikke folk vitsen i å ta servitørutdanning – hvis du har to bein og kan bære en tallerken, får du jobb, og det er trist, sier han.

Han påpeker også at bransjen preges av mye kortsiktighet der mange lokkes inn for å tjene penger mens de studerer, eller bare trenger en jobb for en kortere periode.

– Det gjør at fagnivået blir veldig dårlig, og at du ikke kan stole på de anbefalingene du får som gjest når du ikke vet om servitøren har kunnskap om mat og drikke, og kanskje ikke en gang har smakt på vinen eller maten, fortsetter Engebretsen.

Myndighetene må ta ansvar

Rørleggere, elektrikere og bilmekanikere har høyere status enn servitører. Engebretsen mener at mye av årsaken ligger i utdannelsen, og en bransje som er i desperat jakt etter arbeidskraft med en viss faginnsikt.

– I Oslo ble det utdannet 30 med fagbrev i 2018, halvparten av dem ved en bra privatskole. Den offentlige utdannelsen er omtrent akkurat den samme som for 30 år siden. Nå er det på tide at myndighetene inviterer bransjen til å være med å utvikle servitørutdanningen, slik at den kommer opp på et nivå som stemmer overens med bransjens behov. Vi må ha lærere som forstår hva bransjen krever. Det dreier seg om kunnskap om mat, om drikkevarer og ikke minst om gjestebehandling. Gjestens opplevelse må settes i fokus og myndigheter og arbeidsgivere må samarbeide om å utdanne servitører som har kunnskap og innsikt til å tilfredsstille et krevende publikum, som idag kommer fra hele verden.

Av: Tom Backe, [email protected]

Nesta artikkel