Home » Hotell, restaurant og catering » Gjør bærekraft til et konkurransefortrinn
Sponset

Volumene i storhusholdningsbransjen er enorme og hvert år serveres det over 200 millioner lunsjmåltider i norske kantiner. Det er bransjens ansvar å flytte det fulle fokuset over på bærekraftige tiltak. Selv om interessen og viljen er stor i bransjen, er spørsmålet om det går raskt nok.

– Vi merker en klar endring i fokuset hos våre kunder. Vi allokerer stadig mer ressurser til utvikling av løsninger som fremmer det grønne skiftet. Bærekraft og samfunnsansvar har blitt en av de viktigste parameterne i våre kunders bruk av Millum Procurement, forteller Bjørn Anskau, daglig leder hos Millum.

Bjørn Anskau

Daglig leder hos Millum

Verktøyene må på plass

En grønnere innkjøpspolitikk i bedriften handler om å legge til rette for at brukerne skal kunne ta gode valg. For å muliggjøre disse må man ha de rette verktøyene, som Millum Procurement tilbyr.

Hos Millum er fokuset på at kundene skal kunne redusere sitt matsvinn og kutte unødvendig transport gjennom bedre innkjøpsrutiner. Millum Procurement gir mer kontroll over innkjøpene og mer fokus på å redusere eget klimaavtrykk. Verktøyene gir innkjøperne innsikt til å ta avgjørelser som tjener både bedriften og miljøet ved å unngå feilbestillinger og unødvendig transport.

– Vi arbeider hele tiden med å gi aktørene verktøyene de trenger for å ta bedre valg. Vi må vise at bærekraft og mindre matsvinn kan gi en økonomisk gevinst, noe som ofte er nøkkelen til nye satsinger, forteller Bjørn Anskau.

Viktig med eksterne tanker

Hos Millum har fokuset alltid vært på å utvikle en best mulig innkjøpsportal med funksjon som etterspørres av kundene. Derfor har Millum lett etter samarbeidspartnere med spisskompetanse på samfunnsansvar. Valget falt på Factlines og TotalCtrl.

Gjennom samarbeidet med Factlines hjelper Millum-leverandører med å dokumentere matens reise fra jord til bord.  Dette gir aktørene i verdikjeden en mulighet til å vise sitt etikk- og samfunnsansvar overfor sine samarbeidspartnere.

Sammen med TotalCtrl har Millum fremskaffet et mer solid kunnskapsgrunnlag om hvordan matsvinn oppstår, hvordan det håndteres og hvordan det kan reduseres.

– Vi må tenke utenfor våre tradisjonelle businessmodeller om vi skal fortsette å være bransjeledende. Kravene fra kundene er tøffe, men sammen finner vi løsninger som bidrar til en grønnere innkjøpshverdag forteller Anskau.

Foto: Farrukh Wahab Manzoor

Profitt og bærekraft hånd i hånd

Som i alle andre bransjer styres avgjørelser både av profitt og samfunnstrender. Hos Millum har man lenge merket en dreining mot en grønnere innkjøpshverdag.

– Det er åpenbart at bærekraftstiltak som gir utslag på topp- og bunnlinjen er enklere å gjennomføre. Vi vet at våre kunder både er opptatt av sunn drift og samfunnsansvar uten at det er noen motsetninger i det. Å strukturere alle innkjøp og bruke en innkjøpsportal sparer deg store summer, reduserer transportutslippene og gir en direkte påvirkning både på bunnlinjen og miljøet, avslutter Bjørn Anskau.

Tekst: Morten Schee

Neste artikkel