Skip to main content
Home » Vekst i Agder » Full fart fremover!
Vekst i Agder

Full fart fremover!

Flere av de ansatte har erfaring fra ambulansetjenesten, og vet hva som foregår når man ankommer et ulykkessted. Da tas teknologien til Bliksund i bruk, ofte gjennom nettbrett som ambulansepersonalet har med seg. Fra venstre: Pia Laukvik (service manager), Otto Andrè Haaland (academy manager) og Terje Olsen (technical manager). Foto: NHO Agder

Teknologiselskapet Bliksund startet som en god gründer-idé. Nå er de et internasjonalt selskap med 75 medarbeidere. Og vekst-historien er ennå ikke over.

Janne T. Morstøl kom inn i selskapet for fire år siden. Hun har bred erfaring fra andre vekstselskaper tidligere, og mener det er noen åpenbare fellestrekk som preger de bedriftene som lykkes med skalering og vekst.

– Først og fremst må man selvfølgelig ha et produkt som treffer markedet. Det holder ikke at produktet er avansert og teknologisk komplekst. Det må også løse behov i markedet som er etterspurt av kunder. Skal man lykkes internasjonalt, må man først få viktige referansekunder i Norge. Og så må man ha et team med de riktige folkene. Det er en fordel ha med medarbeidere som har vært med på skalering tidligere, fordi man trenger drivet som ligger i vekstambisjonen, samtidig som det er verdifullt å ha med folk som har lært av sine tidligere feil, sier Janne Tvedt Morstøl.

Janne T. Morstøl

Adm. direktør i Bliksund

Kommersielt fokus

Hun mener det er for mange norske tech-selskaper som er så opptatte av teknologi at de glemmer å ha nok fokus på det kommersielle.

– Skal man lykkes må man jobbe systematisk med hvordan gå inn i markedet, prismodeller, kunder og produkt. Det tekniske teamet må ha et kommersielt team ved siden av seg som sikrer at man har en løpende dialog med markedet, fastslår Tvedt Morstøl.

Det var Tor Laukvik og Jan Falkevik som startet Bliksund sammen i 2010. Da jobbet de ved prehospitale tjenester ved Sørlandet sykehus. Etter kort tid erkjente sykehuset at kommersiell utvikling av teknologi var utenfor sykehuset kjernevirksomhet, og det var starten på utviklingen av den kommersielle virksomheten.

Da Janne T. Morstøl kom inn i Bliksund for fire år siden, hadde bedriften bare virksomhet i Norge. Men de siste årene har utviklingen skutt fart, både organisk og gjennom oppkjøp. Hovedkontoret er fortsatt i Grimstad, men Bliksund er nå tilstede i både Norge, Danmark, Nederland, Vietnam og Storbritannia. På kundesiden har de over 2000 kunder i 30 forskjellige land.

Vant nasjonalt anbud

Et viktig gjennombrudd for Bliksund var da de i 2019 vant et nasjonalt anbud med å levere en ambulansejournalløsning. I dag har alle de norske helseregionene tatt dette verktøyet i bruk.

– Da Bliksund hadde vunnet det nasjonale anbudet, stilte gründerne seg spørsmålet om de skulle være fornøyde med det de hadde fått til, eller satse internasjonalt. I tett dialog med teamet av medarbeidere, ble de enige om å satse. Det innebar også at de måtte få inn ny kapital fra nye eiere, forteller Janne Tvedt Morstøl.

Samtidig understreker hun at det ikke er nok å bestemme seg for å vokse og så håpe at veksten i seg selv løser alle utfordringer.

– Å skalere er som å kjøre med gass og brems samtidig. Man må prioritere hele veien og samle organisasjonen om disse prioriteringene. Skal man lykkes, må man også bygge systemer og organisasjon. Dersom man får til dette, er det egentlig ikke noe tak for hvor mye man kan vokse, mener Bliksund-sjefen.

– Vi erkjenner at vi må ha enda bedre interne systemer om vi i fremtiden skal bli 150 ansatte, understreker hun.

Kapital og kompetanse

Tilgang til kapital og kompetanse er helt kritisk for å lykkes med en vekststrategi.

– Det har vært viktig for oss at vi har vært plassert nær UiA-campus i Grimstad hele tiden. Det har gitt oss tilgang på utviklere og flinke folk som har vært nødvendige for å kunne vokse. Samtidig har vi fått inn gode eiere som har tillatt oss å gå med underskudd noen år fordi vi har skalert for vekst. Nå går vi inn i fasen der vi skal ha overskudd og skape avkastning på investeringene, sier Janne T. Morstøl.

Mats Winther Maltby, som er prosjektleder for NHO Skalering, er overbevist om at mange andre bedrifter kan lære mye av Bliksund-historien.

– Gründerne, Tor og Jan, har vært ærlige med seg selv. De har skjønt at de må ha inn ny kompetanse og ny erfaring etter hvert som selskapet har blitt mer modent. I Bliksund er det tatt veldig mange gode valg underveis. De har lykkes med det viktigste, nemlig at eiere, gründere, ledere og ansatte er enige om hvor man skal. Selskapet har også våget å tenke stort – og knyttet til seg investorer som tenker likt med gründerne. Avklaringen av hvor ambisjonene er, er kjempeviktig for å lykkes med skalering, sier han.

Dette er Bliksund

– Bliksund er et internasjonalt programvareselskap som ble etablert i Grimstad i 2010.

– Selskapet leverer innovative og brukervennlige digitale løsninger til nødetatene og forsvaret som gir kontroll, innsikt og felles situasjonsforståelse.

– Bliksunds løsninger bidrar blant annet til å samle og dele informasjon om pasientbehandling prehospitalt, videodialog fra skadested både for brann og ambulanse samt effektiv operasjon av nødetater inklusiv automatisert teknisk informasjon om for eksempel bilers konstruksjon som kan være avgjørende når mennesker skal frigjøres ved en bilulykke.

Les mer på bliksund.no

NHO Skalering

– NHO Skalering er et pilotprosjekt i NHO med utspring i regionkontoret i Agder. Prosjektets mål er å bidra til å skape gode regionale økosystemer for innovasjon og skalering.

– Gjennom kunnskap skal initiativet påpeke muligheter og hindringer i økosystemene for bedriftene, samt videreformidle kunnskap om hva som kjennetegner bedriftene som klarer å skalere opp.

– Prosjektet har også en målsetting om å hjelpe bedriftene til å navigere i økosystemet de jobber i, samt skape møteplasser for vekstbedriftene.

Les mer på nho.no

Next article