Vi står på terskelen til en ny tid. Kommuner og fylkeskommuners velferdstjenester er under sterkt press. Innovasjon er ikke lenger et valg, men et felles ansvar. Det oppnår vi best gjennom samarbeid.
Da trenger kommuner og fylkeskommuner et oppegående leverandørmarked. Leverandørene på sin side trenger krevende kunder som bidrar til utvikling.
En NHO-rapport viser at Norge ligger bak våre nordiske naboer når det gjelder innovasjon, teknologi og omstilling. Vi må utvide bruken av innovasjonsverktøy vi allerede har. En lavthengende frukt er innovasjonsvennlige anskaffelser. I dag er bare fem prosent av offentlige anskaffelser innovative.

Kristin Weidemann Wieland
Områdedirektør for forskning, innovasjon og digitalisering i KS – Kommunesektorens organisasjon
Innovative anskaffelser
I 2010 etablerte KS – Kommunesektorens organisasjon sammen med NHO Leverandørutviklingsprogrammet (LUP).
LUP mobiliserer og hjelper kommunesektoren med å gjennomføre innovative anskaffelser i felles prosesser på tvers av kommune- og fylkesgrenser – og stimulerer leverandører til bedre løsninger. Det har gitt resultat.
Sentralt står dialog. Dialog for å forstå kommunenes behov, og for å finne ut hvordan leverandørene kan levere godt.
Vi hører om pilotsyken i kommunene, og at leverandører strever med å få spredd løsningene. KS fikk i 2020 mandat til å samordne digitaliseringsarbeidet, representere kommunesektoren nasjonalt og bidra til flere fellesløsninger. Og for to år siden ble KS Digital født. En viktig oppgave er å bidra til bedre samspill med leverandørmarkedet. Her er stikkord både felles standarder og felleskomponenter, og fremover kanskje også felles anskaffelser.
«På dørterskelen»
Men offentlig privat samarbeid handler ikke bare om teknologinæringen.
«På dørterskelen» er et strålende eksempel på hvordan næringslivet og offentlige virksomheter sammen skaper nære innbyggertjenester med lav terskel og høy verdi. KS og Posten har gjennomført pilotprosjekter der postbud leverer informasjon fra kommunen og andre, direkte på døra til eldre innbyggere.
Kommunene får en enkel måte å kommunisere med innbyggere på, særlig de ikke-digitale. Innbyggerne får nyttig informasjon og en påminnelse om at de er del av et fellesskap. Posten forsterker sin rolle som samfunnsaktør.
«På dørterskelen» er offensiv tjenesteutvikling som møter behov i samfunnet. Og den er effektiv. Innbyggerne er fornøyde. Lokalt engasjement er økt. Regnestykkene viser positiv nytte. I usikre tider er det viktig med fysiske kanaler som når alle. KS arbeider derfor for at dette skal bli en nasjonal tjeneste.
Fremtidens velferd må ikke nødvendigvis være krevende systemer eller kostbare løsninger.
Vi står på terskelen til en ny tid. Rapporten fra NHO viser til at vi trenger et mer tillitsbasert samspill mellom offentlig sektor og næringsliv, ikke minst på teknologifeltet. Kommunesektoren trenger et velfungerende leverandørmarked for å få gode velferdsløsninger. Leverandørene trenger oppdrag.
Et sterkere strategisk samarbeid mellom næringsliv, kommuner fylkeskommuner og gir oss begge deler.
Av Kristin Weidemann Wieland, områdedirektør for forskning, innovasjon og digitalisering i KS