Norske TESS er kanskje mest kjent som leverandør av teknisk utstyr og slanger til industrien. I Mjøsregionen har de også blitt en viktig lokal støttespiller både for næringsliv, miljø og fagmiljø.
Med tilstedeværelse på 140 steder nasjonalt, inkludert 15 lokasjoner i Mjøsregionen, kombinerer TESS industriell kompetanse med lokal forankring.
Gjennom nærhet til kundene, kort vei til beslutninger og erfarne fagfolk skaper TESS løsninger som både styrker verdiskapningen lokalt og bidrar til grønnere drift. Enten det gjelder akutt slangeberedskap, bærekraftige innkjøp eller teknisk rådgivning kan TESS hjelpe.
– TESS er opptatt av å være i distriktene der kundene er. Våre servicesentere over hele landet og i Mjøsregionen er tilpasset markedet man jobber i. Vi tar ansvar i lokalsamfunnet og bistår både kunder og næringsliv, sier Gjermund Tøstiengen, salgsleder Innlandet Sør.

Gjermund Tøstiengen
Salgsleder, TESS Innlandet Sør
Idé fra 1968 gjelder fortsatt
TESS ble grunnlagt i 1968 av Erik Jølberg, med en tydelig idé: Riktige produkter – til riktig tid – med kunden i fokus. I dag er selskapet et teknisk handels- og servicekonsern med over 140 lokasjoner over hele landet, og har en omsetning på over seks milliarder kroner i året.
Sentralt i tilbudet står slanger og slangearmatur til alle formål, men også verneutstyr, sveisemaskiner, rengjøringsmaskiner og verktøy. TESS er en viktig leverandør til olje og gass, bygg og anlegg, forsvaret, havbruk og prosessindustri. De tilbyr tjenester med fokus på både sikkerhet, kvalitet og miljø.


Nettopp kvalitet står sentralt
– Produktene har industrikvalitet som medfører at de er bærekraftige fordi de varer lenge, kan repareres og utføres service på, bruker bedre materialer og har lavere miljøavtrykk over tid, sier Thomas Lund-Gulbrandsen, salgs- og distriktsansvarlig i TESS Mjøsa vest.

Thomas Lund-Gulbrandsen
Salgs- og distriktsansvarlig, TESS Mjøsa vest
Gjermund Tøstiengen legger til:
– Vi har en filosofi om at kunden skal komme tilbake – ikke produktene. Kundene bestemmer, og når kundene er proffe da må vi levere kvalitet. TESS ønsker å skape en verdi for både kundene våre og samfunnet, sier Tøstiengen.
Rundt kjerneproduktene har TESS bygget opp et bredt tjenestetilbud. Lokalt skjer det mye ute hos kundene, men nasjonalt utvikles spesialprodukter innen hydraulikk og Subsea, blant annet i TESS sin tekniske divisjon.
I tillegg til Norge, har TESS også tilstedeværelse i en rekke andre land, inkludert Danmark, Skottland, Brasil og Singapore.
Karriere i TESS
Vil du være med på eventyret i TESS? Vi er alltid på jakt etter dyktige og engasjerte medarbeidere.
15 lokasjoner i Mjøsregionen
I Mjøsregionen finner vi TESS på Hamar, Stange, Brumunddal, Moelv, Lillehammer, Vinstra, Otta, Tynset, Elverum og Flisa. På vestsiden av Mjøsa finner vi TESS på Gjøvik, Raufoss, Toten, Dokka og Fagernes.
Her møter kundene fagfolk med lokal kjennskap, kunnskap, kompetanse, årelang erfaring og får dermed rask tilgang til både utstyr og god rådgivning.
Med løsninger som Partnershop, TESS-Gate og andre forsyningsløsninger kan kundene få tilgang til utstyr og reservedeler døgnet rundt – helt uten å være avhengig av åpningstidene til et fysisk lager.
– Det er kjedelig dersom noe ryker og produksjonen skulle stoppe opp. Vi har vanlige åpningstider på hverdager, men vaktordninger slik at TESS er tilgjengelige hele døgnet, hver dag, året rundt, sier Thomas Lund-Gulbrandsen.

Åpne ved ansettelser
Kompetansebygging er en viktig del av TESS sin strategi. Med eget opplæringssenter, lærlingeordning og samarbeid med både videregående skoler og fagskoler, utdannes nye fagarbeidere – mange med lokal forankring i Innlandet.
– Vi er ganske åpne med tanke på å ansette personer og du trenger ikke nødvendigvis ha høy utdannelse. Det er en fordel om de vi ansetter er teknisk interesserte, men det viktigste er at man har lyst til å utfordre seg selv, sier Gjermund Tøstiengen og fortsetter:
– Vi trenger positive folk med positiv ballast. I tillegg håper vi også at de som søker seg til oss ønsker å bli værende over tid, sier Gjermund Tøstiengen.
Tar bærekraft på alvor
TESS satser tungt på bærekraft, både i egen drift og sammen med kundene. Klimaregnskap rapporteres i henhold til GHG-protokollen, og arbeidet med Scope 3-utslipp er i gang med mål om full rapportering i 2026.
Innen sirkulærøkonomi har alle TESS-lokasjoner mål om sorteringsgrad på over 70 prosent, noen er allerede over 90 prosent. Selskapet er også med i Plastløftet, for å bidra til at Norge når EUs plastmål for 2025 og 2030.
Sosial og forretningsetisk bærekraft står også høyt på agendaen. TESS jobber systematisk med helse, sikkerhet, inkludering og trivsel. De har tydelige krav til etisk og ansvarlig innkjøp fra leverandørene.
– Vi har et internsystem der alle våre leverandører må gjennom et strengt nåløye. Vi gjennomfører risikovurderinger av land, leverandører og produktgrupper nøye, sier Thomas Lund-Gulbrandsen.
Som medlem i Etisk handel Norge, jobber TESS aktivt for å sikre menneskerettigheter og ansvarlig forretningspraksis i hele verdikjeden. TESS er også politisk nøytrale.
TESS i Mjøsregionen er med andre ord mer enn bare teknisk utstyr. De er en lokal aktør med nasjonal kraft som bidrar til tryggere, mer bærekraftig og effektiv industri.
FAKTA
Navn: TESS AS
Grunnlagt: 1968 av Erik Jølberg
Bransje: Teknisk handel og service for industri og bygg
Nasjonalt nettverk: Rundt 140 servicesentre i hele Norge
Lokal tilstedeværelse: 15 lokale avdelinger med cirka 80 ansatte
Kjernetjenester: Slanger og koblinger. Verneutstyr og arbeidstøy. Verktøy og maskiner. Hydraulikk og sveiseutstyr. Lokalt lagerhold og døgnservice
Kunder: Lokalt næringsliv, entreprenører, landbruk, industri og offentlige aktører.
Spesielt for Mjøsområdet: Rask leveranse fra lokale lagre. Sterkt fokus på HMS og kundetilpasning.Bidrar til lokal verdiskaping og sysselsetting.
Nettside: tess.no