Home » Lokalmat i Norge » Slik ble Trøndelag en toppdestinasjon for matopplevelser
Lokalmat i Norge

Slik ble Trøndelag en toppdestinasjon for matopplevelser

Gangstad Gårdsysteri ligger langs “Den gyldne omvei” i Trøndelag. Her avbildet under Trøndersk matfestival i Trondheim i 2022. Foto: Leiv Aspen

Trøndelag fikk status som Europas gastronomiregion i 2022, som tidenes første norske by eller region.

Det anerkjente reisemagasinet Condé Nast Traveler har omtalt Trøndelag som en av topp tre destinasjoner for matopplevelser, og en av deres 22 beste steder å reise til i 2022.

“Området har variert landskap med skog, fjell, fjord og åkrer, og leverer høy kvalitet på sjømat, økologiske meieriprodukter og ferske grønnsaker. Råvarene leveres lokalt og til restauranter rundt i verden,” skriver Condé Nast Traveler.

– Matsatsingen i Trøndelag har ikke vært en sprint. Innsatsen kan heller beskrives som en maraton der hele Trønderlaget har stilt opp. Tilgang til gode naturressurser, fantastiske råvarer, kompetanse og finansiering, har brakt regionen i tet, sier Aud Herbjørg Kvalvik i Innovasjon Norge.

Aud Herbjørg Kvalvik

Kunderådgiver, Innovasjon Norge

Bedriftsnettverk har båret frukter

Trøndelag er på mange måter skapt for matproduksjon. Golfstrømmen skyller inn mengder av temperert, næringsrikt vann langs kysten. Sol og regn i riktig blanding gir god vekst på åker og eng. Trønderske bønder dyrker nærmere 1,6 millioner dekar, og 2022 var året trønderske selskaper eksporterte fisk for 26 milliarder kroner. 

Fylket var tidlig ute med produksjon og salg av lokalmat. Samvirkeforetaket «Den Gyldne Omvei» ble Trøndelags første moderne mat- og opplevelsesnettverk. Det sto 20 forskjellige Inderøy-bedrifter bak samarbeidet som ville tilby opplevelser, lokal mat og kultur til norske og internasjonale gjester. Kort tid etter dannet 27 bedrifter i regionen Rørosmat SA, hvor de samarbeider om salg, felles merkevare og lager- og logistikkløsning.

Tilgang til gode naturressurser, fantastiske råvarer, kompetanse og finansiering, har brakt regionen i tet.

Begge nettverkene har benyttet flere av Innovasjon Norges tjenester, og begge har fungert som rollemodeller for nye mat- og opplevelsesnettverk fra hele landet.

– Beslutningen om å etablere et Verdiskapingsprogram for mat, var det som endret alt. Innovasjon Norge fikk et fornuftig mandat, nok penger og tilstrekkelig forutsigbarhet for programsatsingen. Det gjorde at kunderådgiverne kunne arbeide systematisk og målrettet med næringen, og at bøndene og produsentene turte å kaste seg ut i noe helt nytt. Vi må bare takke Stortingets næringskomite fra årtusenskiftet, for ambisjonene med oppdraget og viljen til å følge opp, sier Kvalvik videre.

Program for å styrke norsk matmangfold

Verdiskapingsprogrammet for mat ble opprettet for å styrke matmangfoldet i Norge. Med 100 millioner kroner årlig over jordbruksavtalen, kom mulighetene. Rørosmeieriet var den første bedriften som i 2001 fikk tilskudd fra verdiskapingsprogrammet.

Trøndersk Matfestival, ble første gang arrangert i 2005. Innovasjon Norge har bidratt til arrangementet årlig, og jobber fremdeles tett med arrangøren, Oi! Trøndersk mat og drikke AS.

Festivalen har blitt en attraksjon for både norske og internasjonale gjester. International institute of gastronomy, culture, arts and tourism (IGCAT) besøkte festivalen i 2019. At IGCAT oppdaget Trøndersk Matfestival, og at Visit Trondheim initierte en søknad fra Trøndelag Fylkeskommune og Trondheim kommune, førte til at Trøndelag fikk status som European Region of Gastronomy i 2022.

Trondheim var vertskap for Michelinutdelingen i februar 2020. Høsten 2023 går Oste-VM av stabelen, og i 2024 skal Bocuse d’Or Europe 2024 arrangeres i samme by.

Av Ingrid Moen

Neste artikkel