Skip to main content
Home » Kunstig intelligens » Norsk KI-teknologi kan ta over de kjedeligste oppgavene dine
Sponset

Kunstig intelligens (KI) kan lese, tolke og forstå tekst. Med enkle grep kan KI ta unna mye av det rutinemessige og kjedelige arbeidet. Det gir ansatte mulighet til å komme ajour med oppgavene sine, være mer kreativ, lære nye ting og ikke minst, trives bedre på jobben.

– Vi tror at flere av de oppgavene vi mennesker gjør om og om igjen i dag, kan erstattes av KI-teknologi. Da snakker vi gjerne om monotone, gjentakende oppgaver innen tekstbasert kommunikasjon, som epost, chat, support, arkivering og journalføring, sier Stefan Sjøgren, daglig leder i Best of breed.

Stefan Sjøgren 

Daglig leder, Best of breed 

Ikke bare sparer dette arbeidstakerne for tid, men det øker også trivselsfaktoren.

– Alle som jobber med tekstbasert kommunikasjon henger ofte litt bakpå. Med KI kan de få frigjort tid til å gjøre andre ting. Kanskje kan de trene KI i stedet. Dette gjør arbeidstakerne mer fleksible og kan øke produktiviteten, samtidig som de monotone oppgavene blir gjort raskt og feilfritt, sier Sjøgren.

Skatteetaten har nå gått til en pre-kommersiell anskaffelse hvor Best of breed er en av de tre som vant runde én og skal sette opp en pilot hos Skatteetaten. Piloten skal hjelpe med å kategorisere korrespondanse og avgjøre hva som er journalpliktig og ikke. 

To typer teknologi

Sjøgren forteller at de benytter to typer teknologier i Best of breed – RPA robotautomatisering og KI.

– Ved RPA programmerer vi en robot til å gjøre det mennesker gjør i praksis. Vi har levert flere roboter til offentlig sektor, som for eksempel bistår arkivarer ved å automatisere en del av oppgavene deres for kvalitetssikring og journalføring, sier Sjøgren.

Ved KI brukes språkmodeller som er spesialisert på å lese, tolke og forstå tekst. Også her har Best of breed levert flere systemer til kommuner og fylkeskommuner.

Teknologien de leverer er norsk, og godkjent av datatilsynet for håndtering av sikkerhet og personvern på en tilfredsstillende måte. Teknologien har vært igjennom et sandkasseprosjekt hos Datatilsynet.

Fra venstre: Anders Nygård, Løsningsarkitekt; Stian Nicolaysen, Salgsspesialist; Stefan Sjøgren, Daglig leder; Hanna Jaakkola, Administrasjonskoordinator. Foto: Mediaplanet

Skaper ro i kaoset

Noen av kundene Best of breed har hjulpet, er Rogaland fylkeskommune, Skien kommune, Nordland fylkeskommune, Viken fylkeskommune, Moss kommune, Lørenskog kommune og flere.

Det første Sjøgren og hans kolleger gjør når de skal begynne å samarbeide med en kunde, er å avdekke behovet. Det gjør de ved å snakke med de ansatte som blir berørt av den nye teknologien.

– Vi setter arbeidstakerne i sentrum i alle prosjekter. Det er viktig at de syns den nye teknologien er en god ide. Tillit er også viktig, slik at både kunden, alle ansatte og alle som berøres av det nye systemet har god og trygg innsikt i hva som foregår. Vi beveger oss raskt, men ikke uten at tilliten er på plass, sier Sjøgren, og legger til at de er grundige og slipper ikke kunden før alle føler seg trygge og vet hva som foregår.

– Vi er til stede, følger opp og ønsker langsiktige kunder. Vi har tillitsbaserte, økonomisk fornuftige prosjekter som skaper ro i kaoset. Mange kan lett bli litt forvirret av alt som skjer innen KI-teknologi om dagen. Alt skjer så raskt og det er ikke alltid så lett å vite hvor man skal begynne, sier han videre.

Sjøgren tror dette er den nye måten å jobbe med tekstbasert kommunikasjon på.

– Jeg tror alle bedrifter og offentlig sektor vil bruke KI-teknologi for å håndtere brorparten av tekstbasert kommunikasjon i nærmeste fremtid.

Best of Breed

Av Marte Frimand

Next article