Vi lever i urolige tider, hvor samfunnsmaskineriet er helt avhengig av at infrastrukturen fungerer som den skal. Det gjelder ikke minst vanntilførsel, energiforsyning, transport, forsvar og beredskap. Spørsmålet er hvordan vi best sikrer alt dette. Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) har noen tydelige og viktige svar.
I RIF er man opptatt av å styrke beredskapen før krisene inntreffer – ikke etter.
– Hvis vi handler i forkant, kan vi redusere konsekvensene betydelig. Vårt utgangspunkt er at det som gir trygghet og verdiskaping i hverdagen, også skaper robusthet i krisesituasjoner. Når krisen først har inntruffet, er det for sent å forebygge. Derfor har vi publisert ekspertnotatet Samfunnssikkerhet i urolige tider – Kritiske bygg og infrastruktur, med hovedfokus på fylkesveier, jernbane, energi og vann, sier RIFs administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen.
Fylkesveiene spesielt sårbare
Norge har et omfattende veinett, fordelt på riksveier, fylkesveier og kommunale veier. Ifølge Hansteen er fylkesveiene i klart dårligst forfatning:
– Vi har vurdert vei-funksjonalitet på en skala fra én til fem. Fylkesveiene havner på to – altså svært dårlig. Hvis vi fortsetter som nå, vil forfallet forsterkes. Bare for å bremse utviklingen, trengs 1,5 milliarder i ekstrabevilgninger. Skal vi også ruste opp standarden, spesielt med tanke på beredskap, må innsatsen økes betraktelig. Dette gjelder også jernbanenettet, spesielt Ofotbanen, Meråkerbanen, Kongsvingerbanen og Østfoldbanen.
Mange ser på vedlikehold som en kostnad, men realiteten er at det er mye dyrere å reparere når skadene først har oppstått.
Hun peker på at omtrent halvparten av fylkesveiene er i svært dårlig stand – de er ofte smale, har dårlige broer og dårlig veidekke. Det rammer både Forsvarets transportbehov og varetransport i fredstid, da mange veier ikke tåler mer enn ti tonn. I tillegg ser vi at ras, flom og skred ofte fører til stengte fylkesveier – noe som er kritisk for både for hverdags-mobiliteten og beredskapen.
Smarte grep
– Mange ser på vedlikehold som en kostnad, men realiteten er at det er mye dyrere å reparere når skadene først har oppstått. Derfor må vi prioritere smartere. Det handler om å kartlegge hvor behovet er størst, men også hvor vi får mest ut av ressursene vi bruker. Samfunnets grunnleggende funksjoner – vann, strøm, transport – hviler på at vi vedlikeholder det vi har, bygger klokt og forbereder oss godt, understreker Hansteen.
Hun trekker også frem hvordan bruk av ny teknologi, som kunstig intelligens og bærekraftige løsninger kan bidra til mer effektiv drift, lavere klimaavtrykk og bedre samfunnsøkonomi – noe RIFs medlemsbedrifter har sterk kompetanse på.
– Det viktigste nå er at kommuner, fylkeskommuner og staten sammen etterspør riktig kompetanse og innovative og langsiktige løsninger. Der har vi mye å bidra med, avslutter RIF-sjefen.