Home » Hotell, restaurant og catering » Skal servere digg sjømat på en bærekraftig måte til hele verde
Sponset

Verdens første fastfood-konsept basert på norsk sjømat ble lansert i november 2017. Kjeden, som heter Pink Fish, svarer på utfordringene om at vi må spise mer protein fra havet – på en måte som er bærekraftig.

– Da vi etablerte Pink Fish lanserte vi en fastfood-kategori som ikke fantes fra før, og som det er stort behov for. Vi er nødt til å spise mer mat fra havet, men samtidig vet vi at de unge spiser mindre fisk enn tidligere. Derfor er Pink Fish en gavepakke for sjømatnæringen siden vi henvender oss til et ungt publikum, sier Ronny Gjøse som er direktør i Pink Fish.

Laksen er stjerna

Verdensmesteren i kokkekunst, Geir Skeie, er en av gründerne bak selskapet som rigges slik at det kan skaleres opp til å vokse seg stort og få internasjonal vekst over hele verden. Han er opptatt av råvarer, og derfor er det naturlig at det er norsk laks som spiller hovedrollen i menyene. Den norske oppdrettslaksen fra Lerøy er produsert på en bærekraftig måte, holder jevn og god kvalitet hele året, er sporbar helt tilbake til merden der den vokste opp, og ikke minst er den tilgjengelig i alle de delene av verden hvor Pink Fish har tanker om at de kan etablere seg. Laksen er dessuten svært anvendelig og kan tilberedes på svært mange måter.

Ronny Gjøse

Direktør i Pink Fish

Et internasjonalt smaksbilde

Den aller viktigste suksessfaktoren for Pink Fish er å lage mat som gjestene vil ha, og at rettene er varierte:

– Vi tilbyr salater, wraps, burgere, supper, og en serie med pokébowl og raw-produkter der hovedingrediensen er rå fisk. I hver av disse kategoriene har vi tre smaksvarianter; en europeisk, en asiatisk og en amerikansk. Når du bestiller en fiskeburger hos oss kan du derfor velge mellom den amerikanske med coleslaw og barbecuesaus, den asiatiske med en fyrrig koreansk kimchislaw, eller den europeiske med røkt paprika og aioli, forklarer Gjøse.

Siden alle rettene til Pink Fish lages etter ordre er matsvinnet nærmest eliminert.

Først ute med miljøvennlig emballasje

Under planleggingen av Pink Fish var de raskt ute med å forme en strategi for bærekraft og miljø. Laks som viktigste råvare og lite matsvinn inngikk i strategien. Det gjorde også emballasje. Her ønsket Pink Fish å benytte materialer som var komposterbare eller biologisk nedbrytbare – ikke plast. Men akkurat det skulle vise seg å by på utfordringer:

– Den emballasjen vi ville ha fantes ikke. Derfor engasjerte vi industridesignere til å lage det vi trengte og vi har i dag en egen unik serie laget av komposterbar bagasse og nedbrytbar low heat PLA. Vi var sikre på at dette var morgendagens måte å gjøre det på, og nå ser vi at de andre følger etter oss og at det nærmest er en selvfølge og ha miljøvennlig emballasje, smiler Pink Fish-gründeren.

Direktør i Pink Fish, Ronny Gjøsa (t.v.) sammen med Geir Skeie (t.h), verdensmester i kokkekunst. Begge er gründere av selskapet.

Ut i verden

I løpet av de to årene Pink Fish har eksistert har de etablert syv restauranter i Norge. De har brukt mye tid på å skaffe seg kunnskap om hvordan restaurantene fungerer i de ulike markedene avhengig av om de ligger på kjøpesentre, flyplasser eller fungerer som bydelsrestauranter.

– Denne kunnskapen skal vi bruke til å vokse videre, for våre ambisjoner er internasjonal vekst. Vi har allerede åpnet én restaurant i Singapore hvor vi planlegger ytterligere én. I tillegg ser vi etter lokaler for en ny restaurant i New York med åpning medio 2020. Men visjonen vår er 1 000 restauranter world wide. Det er helt unikt for et norsk restaurantkonsept, avslutter Gjøse.

Av Tom Backe

Neste artikkel