Home » Digitalisering » Mener bransjen må bli enda smartere
Sponset

Bemanningbransjen i Norge kan oppleve det samme fra GIG-apper som da Über tok hele taxinæringen på senga.

Internasjonale trender viser at moderne kompetanse- og tjenesteytere ikke ønsker en fast arbeidsplass eller arbeidsgiver. Med god realkompetanse kan man enkelt selge sine tjenester via en app. Problemet er at kjappe apper med enkelt brukersnitt tar lite hensyn til rettigheter, arbeidsvilkår, kontrakter og lønn.

– Arbeidsmarkedet står overfor en endring som ikke kan styres av teknologien alene. De seriøse bemanningsaktørene må være med på teknologiutviklingen for å sikre effektivitet og konkurransekraft, men fortsatt med trygghet, kvalitet og forutsigbarhet som bærende elementer, sier Helge Bjorland, CEO og medgründer i Globus AI.

Helge Bjorland

CEO og medgründer i Globus AI

Viktig samarbeid

Norske Globus AI har sammen med bemanningsbransjen utviklet AI teknologi for å gjøre de konkurransedyktige i den nye digitale verden. Smart software skal sørge for økt effektivitet gjennom forbedrede kandidatreiser og kundeopplevelser.

– De tradisjonelle rekrutterings- og bemanningsbyråene blir utfordret av rene nettbaserte plattformer som Upworks, Toptal og Guru. Internasjonalt har de benevnelsen GIG economy job-platforms. De puster den tradisjonelle bemanningsbransjen i nakken, fortsetter Bjorland.

Ny teknologi og apper vil ikke ta over for de tradisjonelle bemanningsbedriftene, men de som står igjen om ti år har klart å utnytte både den teknologiske og de menneskelige kvalitetene, noe som også ligger i kjernen av Globus sin filosofi.

– Freelancere og enkeltpersonforetak er ikke noe nytt. Det nye er at volumet øker og veldig mange flere kommer til å selge sine tjenester og kompetanse uten å være ansatt i en bedrift. Det enkleste vil være å knytte seg til en plattform som formidler disse tjenestene via en app. Risikoen er at man mister de rettighetene man har som arbeidstager. Der må bemanningsbransjen ligge i forkant, de må fortsatt selge trygghet og forutsigbarhet, men de må gjøre det på teknologiens premisser. Like kjapt og enkelt som de mest effektive appene vi ser i bransjen. Kunstig intelligens kan løse disse utfordringene, men slik at de som kjøper og de som selger tjenester/kompetanse er forsikret, har gode kontrakter, lønnsgaranti osv. Denne implementeringen kan utgjøre forskjellen på om bemanningsbransjen vi kjenner i dag er med videre eller ikke, sier Tor-Håkon Hellebostad, COO og medgründer i Globus AI.

Tap av rettigheter

Den største utfordringen med GIG-økonomien er arbeidstagernes tap av rettigheter.

Der har de solide bemanningsbyråene et stort fortrinn. De har etablert alt som kreves rundt et trygt arbeidsforhold. Hvis bemanningsselskapene klarer å kombinere dette med den personlige touchen (les: oppfølging og veiledning av hver enkelt kandidat i prosessene), økt effektivitet, digital brukervennlighet og gode kundeopplevelser, skaper de et fortrinn i en bransje som kommer til å oppleve ny og massiv konkurranse de neste årene, sier Bjorland.

Riktig person til rett oppdrag

Globus AI har utviklet kunstig intelligens som sørger for riktig person til rett oppdrag. Gjennom sin smarte og automatiserte løsning for kandidatmatching sørger de nå for tryggere og bedre arbeidsforhold for tusenvis av nordiske arbeidere hver uke. Selskapet ble nylig omtalt i det amerikanske prestisjemagasinet Fortune og har den siste tiden fått flere utenlandske investorer til å fatte interesse.

– Globus AI har utviklet en digital bemanningsassistent som sørger for enklere og raskere kobling mellom person og oppdrag på en ny og revolusjonerende måte. Teknologien legges på toppen av eksisterende ATS-systemer, og øker booking-kapasiteten med 30-40 %. Vi håndterer flere tusen vakter hver uke for private bemanningsselskap og offentlige kunder i hele Norden. Nå er vi klare for å møte fremtidens utfordringer i bemanningsbransjen, som består av kjappe, enkle oppdragsformidlere på nett og på app. Bransjen må være med på denne utviklingen, og vi står klare med teknologien, sier Bjorland.

Les mer her.

Av: Hans-Kristian Wergeland, VP Marketing Globus AI

Neste artikkel