Skip to main content
Home » Digitalisering » Hjelper netthandel med salg
Sponset

Mange av nettbutikkene som virkelig lykkes kan takke nært byråsamarbeid for suksessen. Det gjelder å vite hva man er god på, og hva man bør få hjelp til.

Ikke alle, spesielt i detaljhandelen, har egne ressurser til å etablere, betjene og vedlikeholde e-handelsløsninger, men må de det? Absolutt ikke, mener Filip Elverhøy, som er daglig leder i det digitale byrået Oslo Digital.

Filip Elverhøy

Daglig leder i Oslo Digital

– Det som kan være litt komplisert, er å identifisere hvilke stillinger det er avgjørende å ha in-house, og hva man bør kjøpe av tjenester. Med dagens utvikling av kundeopplevelse, kundeklubber, nye plattformer og KI-tjenester, blir det for kostbart å ha all kompetanse selv, mener han.

Begynn med kundeopplevelsen!

Bare KI-løsninger for e-handel er et stort felt, som dekker smart prising, kundeopplevelse, personalisering, markedsføring, anbefalings-motorer og innholdsproduksjon.

– Det sier seg selv at alle disse feltene ikke dekkes av den samme kompetansen, sier Filip, som har følgende anbefaling til dem som ønsker å sette opp en nettbutikk:

– Start med kundene. Vet du hva kundene dine forventer av de digitale løsningene for at de skal handle hos deg, og ikke konkurrenten? En kundesentrisk tilnærming kan være vanskelig å få til internt. Man har ofte en lang kravspesifikasjon: hva er ambisjonsnivået, globalt eller lokalt, hvor mange produkter og hvor mange besøkende forventer du, og har du eget lager? Disse spørsmålene er også superviktige før du treffer viktige valg, men først når du vet litt om kundekravene. Her er det mange som tråkker feil, og det kan fort bli en dyr erfaring.

Oslo Digital hjelper små til store bedrifter med digitalisering, innovasjon og merkevare på nett. Dybdekompetansen er å bistå selskaper med å forstå hva kundene forventer av dem, og ikke minst øke salget gjennom synlighet.

FAKTA

Oslo Digital er et fulltjeneste markedsføringsbyrå som kombinerer høy markedsforståelse med det nyeste innen teknologi.

Les mer på oslodigital.com

Synlighet er lik salg

– Vi er rådgivere, og gjør ikke utvikling selv, noe som gjør det enklere å være nøytral når vi anbefaler løsninger. Vi jobber også med forretningsutvikling og støtte til startups. Daidda.no er et godt eksempel, hvor vi designet og utviklet merkevaren, etablerte en global nettbutikk og et samarbeid med Nasjonalmuseet, for salg av frie verk til hele verden. Veldig vellykket!

Synlighet er ekstremt viktig, og SEO (søkemotoroptimalisering) et fagfelt som er sterkt undervurdert i Norge, mener byrålederen.

Norges eldste byggevarekjede, Neumann Bygg, med 19 varehus landet over, ønsker å posisjonere seg på Østlandet. De er foreløpig representert i Askim og på Slemmestad, og skal nå satse mer på e-handel og kundereise.

– Jeg kjenner folkene i Oslo Digital fra langt tilbake, og vet hvilken breddekompetanse de har. De har selv sittet på kundesiden og drevet noen av Norges største nettbutikker, så jeg har stor tillit til dem. Når vi har bruk for støtte eller ekstra fagkompetanse innen e-handel, for eksempel plattformsråd eller spørsmål om bruk av KI i kundeopplevelsen, snakker jeg med Oslo Digital. Det er viktig å kunne rådføre seg med en nøytral part man har tillit til, ellers kan det fort bære galt avsted, forteller Joakim Solem, som leder Neumann Byggs e-handel.

Joakim Solem

Leder av Neumann Byggs e-handel

NetOnNet feirer 25 år i år, og startet på nett, for å deretter komplettere med butikker. I Norge åpnet den nyeste butikken i Stavanger i april, og én til er signert for åpning senere i år.

– Vi er en rebell og lavpris-utfordrer på det norske elektronikkmarkedet, og satser nå på det norske markedet for fullt, sier landssjef Peter Andersson.

Peter Andersson

Landssjef for NetOnNet i Norge

– Filip i Oslo Digital har en fortid som landssjef i NetOnNet, og kjenner varemerket godt, og som ansvarlig for Elkjøps digitale satsing, så hans lange erfaring og store kontaktnett var utslagsgivende for valg av samarbeidspartner. – Vi har bedt ham og kollegene hjelpe med å gjennomgå de digitale flatene våre, og finne ut av hvordan vi best kan skape vekst. Vi er helt i starten av samarbeidet, og Filip & co har allerede kommet med interessante funn, som vi kommer til å bearbeide for å skape en bedre kundereise og mer fornøyde kunder

Vi er Oslo Digital

Vårt hovedfokus ligger på netthandel inkludert digitale strategier, merkevare, personalisering, SEO og sosiale medier. Vi liker også å ta i bruk nye teknologier som LiveShopping, VR og AR og selvsagt på foto og video – for at du skal nå dine mål.  

Av Jarle Petterson

Next article