Home » Digitalisering » Henger din virksomhet med på utviklingen rundt AI og digital transformasjon?
Sponset

Hvert år samles teknologer og ledere til den norske itSMF-konferansen. Her møtes fremoverlente virksomheter for å utveksle erfaringer om bærekraftig verdiskaping og digital transformasjon. Vi er i den digitale tidsalder, der utviklingen går raskt og behovet for å holde seg oppdatert er stort. Virksomheter som ikke følger med i tiden, står i fare for å bli parkert.  

Før handlet IT om stabil drift. Nå er IT en del av kjernevirksomheten, og i en turbulent verden handler det om å kunne skape verdi raskt. Dette krever endring i ledelse, kultur og tankesett. Målet med konferansen er å skape en møteplass der norske virksomheter kan lære både av hverandre og av de beste i bransjen.  

For å overleve i en ustabil tid kreves kontinuerlig omstilling.

– Nå hjelper det ikke å bare lese bøker – du må være der det skjer!, sier en engasjert Signe-Marie Hernes Bjerke. Hun er primus motor for itSMF-konferansen på Clarion Hotel Oslo Airport 7. og 8. mars 2024.  

Den 21. norske itSMF-konferansen kan skilte med et imponerende program. Over 30 håndplukkede foredragsholdere vil dele av sin kunnskap og erfaring om DevOps, smidig og moderne arbeidsmåter.  

Foto: Tum Studio

Signe-Marie Hernes Bjerke

Styremedlem itSMF og primus motor for itSMF-konferansen på Clarion Hotel Oslo Airport 7. og 8. mars 2024

Fremtidens vinnere tar ansvar for bærekraft 

Et viktig mål med konferansen er å vise norske virksomheter hva som skal til for å skape digital transformasjon. Dette gir et enormt konkurransefortrinn, og samtidig superkrefter som kan brukes både riktig og feil.   

– Verdiskaping kan ikke lenger bare handle om fortjeneste. Det må også handle om å redusere fotavtrykket, og gjøre produkter og tjenester mer bærekraftige, sier Signe-Marie.

Hun mener norske virksomheter må sette ambisiøse mål, og bruke mulighetene IT gir for å sikre verdi både for kunder, samfunn og planeten. 

ChatGPT sluker en flaske vann for hvert 20. søk! 

Det siste året har en ny generasjon kunstig intelligens entret scenen. Visste du at ChatGPT drikker en flaske vann for hvert 20. søk, og bruker like mye energi som en hel by?  

På konferansen vil flere internasjonale AI-eksperter bringe nye perspektiver på mulighetene med AI. Medaljens bakside vil også belyses. – På konferansen skaffer vi oss kunnskap, og setter deltakerne på sporet av hvordan IT-folk kan bidra til ansvarlig og smart bruk av AI, poengterer Signe-Marie. 

Fra fjorårets konferanse: Signe-Marie Hernes Bjerke sammen med Niklas Modig, forfatter av suksessboka This is Lean. Foto: Øystein Tengren Hansen

Ledere må ta ledelsen! 

Digital transformasjon står høyt på topplederes prioriteringsliste. Samtidig vet vi at 70 prosent av transformasjonene ikke gir forventede resultater. Uten ledere som forstår den nye måten å tenke på, er det umulig å lykkes.  

– Siden ledernes rolle er så viktig, har vi invitert fremoverlente, norske ledere fra Sykehuspartner, Telenor Norge og Politiet. De har til felles at de driver digital transformasjon fra toppen. Dette gir en unik mulighet til å få høre hvordan transformasjon ser ut fra innsiden, sier Signe-Marie. 

Vi har også fått med oss Jonathan Smart, forfatteren bak boksuksessen «Sooner, Safer, Happier». Han vet hva som kjennetegner virksomheter som lykkes, og vil også fortelle om typiske hindringer og fallgruver på veien.  

Menneskevennlige virksomheter 

Årets musikalske tema er Aviciis hitlåt «Wake me up».

– Det handler ikke bare om å våkne opp og følge med, men å ta økende utfordringer rundt mental helse på alvor, påpeker Signe-Marie.  

– Smidig tankesett tar mennesker på alvor og skaper en kultur der det er trygt å gjøre feil. Google sitt prosjekt Aristoteles viste at psykologisk trygghet er den viktigste forutsetningen for innovasjon og godt teamarbeid. Hvorfor er det så viktig? Hvem er vel bedre til å belyse dette temaet enn Bård Fyhn fra NHH? Han har Norges første doktorgrad i psykologisk trygghet, og brenner for å dele av sin kunnskap om hvordan bygge psykologisk trygghet på arbeidsplassen.  

ITIL4, DevOps, Design Thinking, Agile og Lean 

– itSMF startet som en interesseorganisasjon for IT service management. De første årene handlet det mye om tradisjonell IT, men så kom DevOps. DevOps er et vidt begrep, som både handler om ledelse, kultur, Lean, automatisering og ikke minst om det å jobbe agilt og sette brukeren i sentrum, sier Signe-Marie.

Det smidige tankesettet har også ført til en fullstendig oppgradering av ITIL-rammeverket. 

 – ITIL 4 er nå et rammeverk basert på verdistrømmer og agile prinsipper. Det handler mer om «Enterprise Service Management» enn «IT Service Management». I den digitale tidsalder smelter IT og forretning sammen. Signe-Marie vet hva hun snakker om, for hun har selv vært med som forfatter på en av ITIL 4-bøkene.  

Pre-konferanse med spennende workshops 

– På pre-konferansen blir det mulighet til å delta på workshops med håndplukkede eksperter innenfor kunstig intelligens, psykologisk trygghet, ITIL4, DevOps, Design Thinking, Agile, Lean og bærekraft. Workshopene gir en helt unik mulighet til å gå i dybden på et tema og lære praktisk bruk av teknikker og verktøy.  

Stor leverandørutstilling 

Konferansen har også Nord-Europas største leverandørutstilling innen tjenestestyring, der du møter de som faktisk jobber i feltet til daglig.

– Virksomheter på jakt etter tjenester og verktøystøtte kan spare mye tid på å møte alle leverandørene «på ett brett».  

IT former fremtiden! 

– De beste i bransjen lanserer nå nye IT-tjenester flere hundre ganger raskere enn andre. Da handler det ikke lenger om IT, men om en kulturendring for hele virksomheten. Det handler om å kunne skape lærende organisasjoner som responderer raskt på endringer, sier Signe-Marie, og understreker samtidig at konferansen er aktuell for alle! Den er ikke bare for IT-folk, men for alle som vil bidra til å forbedre sin egen eller andres virksomhet. 

FAKTA

IT Service Management Forum (itSMF) er en ideell organisasjon som arbeider for erfaringsdeling om det å skape gode IT-tjenester. Med dagens endringstakt handler dette like mye om kultur som teknologi, og IT må bli en integrert del av virksomheten. Vårt mantra er at IT må skape verdi, både for virksomhet, kunde, samfunn og planet. 

Les mer på itsmf.no

Tekst: IT Service Management Forum Norge

Neste artikkel