Arbeidslivet er i rask endring, og teknologi – kunstig intelligens (AI) og særlig virtuelle agenter (VA) – står i sentrum for denne utviklingen. Ifølge Erik Marcussen fra Unit4, vil fremtidens ERP-systemer ikke bare støtte organisasjoner, ledere og ansatte, men bli en aktiv og intelligent partner i arbeidet.
I hans presentasjon på Unit4s kundedag X4U, maler han et tydelig bilde: AI er ikke lenger et verktøy for fremtiden – det er allerede i ferd med å redefinere hvordan vi jobber.

Erik Marcussen
Deputy CPO i Unit4
Kapasitetsgapet: Behovet for nye løsninger
Ifølge den årlige analysen Work Trend Index, sier hele 80 prosent av både ansatte og ledere at de mangler tid eller energi til å utføre arbeidet sitt effektivt. Samtidig sier 53 prosent av lederne at produktiviteten må øke. Dette kapasitetsgapet gjør det klart at dagens arbeidsmetoder ikke strekker til. Svaret ligger blant annet i intelligent automatisering av oppgaver som frigjør mennesker til å gjøre en virkelig forskjell.
Fem nøkkeltrender for AI i arbeidslivet
Ifølge analysen vil fremtiden preges av fem sentrale AI-drevne trender:
- Rivende utvikling i AI-teknologi – AI vil kunne resonnere og løste problemer på bemerkelsesverdige måter. Virtuelle agenter vil kunne gjøre flere oppgaver med økende selvstendighet, noe som vil skrive om reglene for forretningsdrift og kunnskapsarbeid.
- Intelligens på forespørsel – AI vil bli en essensiell ressurs som er tilgjengelig på forespørsel, og kan brukes til å skalere raskt og operere med større smidighet. Samtidig som tilgjengeligheten øker, forventes prisen på AI å gå ned.
- Menneske-agent team – Organisasjoner vil integrere AI-agenter i hybride team som jobber sammen med mennesker.
- Økt produktivitet og lavere arbeidsbelastning – AI vil fjerne rutineoppgaver og frigjøre tid til verdiskapende arbeid.
- Nye organisasjonsstrukturer – Fokus vil skifte fra tradisjonelle ansvarsområder til målbaserte team med en blanding av mennesker og virtuelle agenter.
Samtidig viser analysen at ansatte i bedrifter med AI-erfaring ser mer positivt på jobbmulighetene fremover (97 prosent vs 77 prosent globalt) og er mindre redd for at AI skal ta jobbene deres (21 prosent vs 38 prosent globalt). Sagt på en annen måte, erfaring ser ut til å skape optimisme, ikke frykt.
I Unit4 forener og veileder våre fire verdier oss i alt vi gjør: Vi setter mennesker først, velger nysgjerrighet for å takle utfordringer, gjør en forskjell og er alltid tro mot oss selv.
Vi mener at AI kun kan utvikles og brukes trygt hvis det skjer innenfor vårt etiske rammeverk og i konstant tilknytning til våre verdier.
Les mer på unit4.com
Fra automatisering til intelligent samhandling
Unit4 har utviklet sin AI-satsning stegvis siden 2015 – fra OCR-teknologi og smarte assistenter, til generativ AI og AI-agenter. Løsningen tar i bruk alt fra klassisk maskinlæring til språkmodeller og hybride løsninger for å automatisere og forbedre prosesser i økonomi, HR og prosjektstyring.
Eksempler på bruksområder inkluderer:
- Automatisk fakturahåndtering og bankavstemming.
- Forutsigbar ressursplanlegging.
- Generering av kontrakter og rapporter med naturlig språk.
- Onboarding og støtte for ansatte via AI-agenter.
Og dette er bare begynnelsen. Unit4 utvikler intelligent automatisering på tvers av alle deler av ERP, fra finans til HCM til prosjekter.
I mai lanserte Unit4 AI assistenten Ava, et intelligent agentsystem som forenkler og automatiserer arbeidet i bedrifters forretningssystemer. Ava er sømløst integrert med Unit4 ERPx og Microsoft Teams, hvor den hjelper brukerne med personlige anbefalinger og svar på spørsmål. Ava er basert på Unit4s flerårige innovasjonsarbeid innen digitale assistenter og representerer en viktig milepæl i selskapets visjon om et automatisert forretningssystem.
I tråd med Unit4s syn på AI, vil Ava bidra til mer intelligente, tilpasningsdyktige og brukervennlige arbeidsflyter. Ava styrker ansatte ved å la dem fokusere på oppgaver som krever menneskelig kompetanse, samtidig som produktiviteten øker. Dette er fremtiden for ERP – intelligent, selvkjørende og menneskesentrert.
Menneske og AI i samarbeid, og teknologi som svarer i fremtiden
Marcussen skisserer tre faser av samarbeidet mellom menneske og AI:
- Menneske med assistent – Hver ansatt har tilgang på AI-assistanse som støtter dem i å jobbe bedre og raskere med oppgavene de har.
- Menneske-agent team – Agenter blir “digitale kollegaer” som en del av et team. De tar spesifikke, enklere oppgaver gitt av mennesker og løser dem i bakgrunnen på kort tid
- Menneskestyrt, agentoperert organisasjon – Mennesker setter mål og retning, mens AI-agenter gjennomfører arbeidsflyten, samt rapporterer ved behov og involverer ved unntak.
Dette illustrerer en utvikling fra støtteverktøy til mer selvstendige og integrerte AI-partnere og forklarer hvordan samarbeidet mellom mennesker og teknologi utvikler seg fra støtte til integrasjon, og videre til autonom operasjon – alltid med mennesket i førersetet. Med dette vil dagens paradoksale kapasitetsgap minke, og mennesker vil kunne konsentrere seg om de større linjene og hvor vår virkelige styrke innen kreativitet, målstyring, samhandling og samarbeid kommer til sin rett.
En visjon for fremtiden
Unit4s visjon er klar: «Å forme forretningsprogramvare ved å ha AI-drevet automatisering i kjernen – slik at ansatte frigjøres fra rutinearbeid og kan fokusere på arbeid som skaper verdi, kreativitet og fremgang.»
Med AI som medspiller, og ERP som plattform, vil morgendagens arbeidsplass ikke bare være mer effektiv – den vil også være mer meningsfull.
Oppnå raskere avkastning med Unit4s skyprogramvare for drift og planlegging
Effektiviser prosesser og styr kostnader med vår integrerte og AI-drevne plattform som forbedrer arbeidsopplevelsen innen økonomi, HR og prosjekter.