De maritime næringene har tatt ansvar for å utvikle ny og grønn teknologi. Det har gitt oss batteridrevne ferger, en rekke piloter for ammoniakk og hydrogen, og andre energieffektive løsninger.
Næringen er imidlertid avhengig av at myndighetene støtter satsingene. Alternative drivstofftyper er helt nødvendig, men like viktig er det å se på hvordan energiforbruket kan reduseres.
– Uavhengig av hvilke drivstofftyper en bruker, må en spare på energibruken. Bruk av konvensjonelt drivstoff må reduseres for å kutte utslipp av CO2, og det krever mye energi for å produsere hydrogen og ammoniakk, derfor må vi satse enda mer på energieffektivisering, sier daglig leder Fride Solbakken i Maritimt Forum.

Fride Solbakken
Daglig leder i Maritimt Forum
Energibesparende
Her fremhever hun det banebrytende arbeidet til Ulstein Verft, der blant annet skipsdesignen bidrar til at det spares energi. I fjor leverte verftet de hybriddrevne CSOV-skipene (Construction Service Operation Vessel) «Olympic Boreas» og «Olympic Notos». Nå har de vunnet kontrakten om å bygge om sistnevnte.
Verftets administrerende direktør Lars Lühr Olsen beskriver skipet som et Walk-to-Work-fartøy med gangvei, som fungerer som hotell for teknikere.
– I tillegg skal det jo befordres folk til vindturbiner eller offshore-installasjoner, og nå har vi fått i oppdrag å bygge om skipet, inkludert ny gangvei og andre endringer, som gjør at Aker BP kan operere det på norsk sokkel, forklarer han.

Lars Lühr Olsen
Administrerende direktør, Ulstein Verft
Av de to søsterskipene er det bare «Olympic Notos» som bygges om.
– De har allerede litt fartstid, og har vært mye brukt på havvind-feltene Sørlige Nordsjø. Nå blir «Olympic Notos» tilpasset for nytt oppdrag, sier verftssjefen.
Effektmaksimering
Han er også ivrig etter å fortelle om ULSTEIN® POWER VSG, en ny standard for energieffektivisering.
– Både «Olympic Boreas» og «Olympic Notos» er forberedt for metanoldrift, så når motorprodusentene har motorer som kan forbrenne metanol, og regelverket er på plass, kan de konverteres. I mellomtiden går de på diesel, og det som har vært viktig for oss, er at både skrogdesign og skipets systemer utnytter dieselen optimalt.
– Det er også viktig at fartøyene kan opereres slik redere og befraktere ønsker, så vi har fokusert på løsninger som gjør at de kan kjøre på så få motorer som mulig, helst én, kombinert med batteridrift og variabelt turtall. Poenget er å få mest mulig kilowatt ut av hvert gram drivstoff. Det forutsetter høy belastning på færrest mulig motorer.
– Grensene flyttes hele tiden. Vi tror markedet vil etterspørre enda bedre effektivisering. Alt nå produserer skipene betydelig vannbåren varme fra spillvarme i eksosen, men vi ser frem til motorer som forbrenner annet drivstoff enn det fossile, avslutter han.