Skip to main content
Home » Power of Oslo » MUNCH-effekten: Hvordan ett museum setter Oslo på verdenskartet
Sponset

Hvorfor velger over 750 000 mennesker å besøke MUNCH årlig, og hva betyr det for Oslo?

Oslo har blitt en stadig mer populær feriedestinasjon. I 2024 ble det satt rekord med over to millioner utenlandske hotellovernattinger. Lav kronekurs, stabilt klima og en sterk posisjon som kunst- og kulturby trekkes frem som viktige årsaker. MUNCH, Norges best besøkte kunstmuseum, merker veksten godt.

– August i fjor var vår best besøkte måned noensinne, med 108 000 besøkende. Hittil i år ligger vi 15 prosent over 2024, forteller direktør Tone Hansen.

Museet jobber aktivt med markedsføring mot resten av Norge, Norden og Europa, og samarbeider med blant andre VisitOSLO, Innovasjon Norge og Utenriksdepartementet. De tilreisende skaper store verdier – både for MUNCH og for næringslivet i Oslo.

– MUNCH er mer enn et museum. Det er et internasjonalt trekkplaster og en sentral del av byens identitet, sier Christian Lunde, direktør i VisitOSLO.

– Vi er bevisste vår rolle som fyrtårn for hovedstaden. Inntektene fra alle de tilreisende bruker vi på utstillinger, program for barn og unge, og innovasjon, sier Hansen, som er tydelig på at MUNCH først og fremst er til for Oslo og Norge.

– Det er viktig for oss å ha et tilbud som er interessant for det lokale publikummet. I fjor høst inviterte vi for eksempel til en litt annerledes museumsopplevelse gjennom innovasjonsprosjektet Arif på MUNCH. Dette ga en økning i besøk fra lokale unge på 23 prosent, forteller hun, og legger til:

– Så det er en vinn-vinn: Tilreisende legger igjen penger og setter Oslo på kartet, og de midlene kan vi igjen bruke til å tilby Oslo og Norge et program i verdensklasse.

Tone Hansen

Direktør MUNCH

Christian Lunde

Administrerende direktør i VisitOSLO

Syv nye utstillinger i året 

Denne høsten er det blant annet 26 norske og internasjonale kunstnere som skal gi lokalt publikum lyst til å legge turen til MUNCH. Museets triennale arrangeres for andre gang, og i høst er det rommene mellom det virkelige og det virtuelle, gammel og ny teknologi, og dystopiske og håpefulle fremtidsutsikter som skal utforskes.

– Det faktum at MUNCH har verdens største samling av Edvard Munch setter oss på radaren til tilreisende fra Norge og hele verden, men det danner også grunnlaget for at vi kan tilby et skiftende program med modernisme og samtidskunst – noe triennalen er et eksempel på, forklarer Hansen.

For hvis du trodde MUNCH utelukkende er et museum for Edvard Munch, må du tro om igjen. I løpet av et år kan du oppleve syv temporære utstillinger på museet, der flertallet ikke inneholder Munch-verk. Hittil i år har du kunnet se Georg Baselitz, Kerstin Brätsch og Kiyoshi Yamamoto i tre av museets 13 etasjer.

– Programmeringen er et viktig virkemiddel for å tiltrekke ulike publikumsgrupper – fra barn og ungdom til kulturinteresserte unge voksne og voksne fra 30 til 100 år, sier Hansen.

En spydspiss i Bjørvika og Oslo 

Bjørvika har blitt et av Europas mest attraktive nabolag, med restauranter, kunst, butikker og bynær natur. MUNCH har spilt en nøkkelrolle i denne utviklingen.

– MUNCH har vært, og er, helt avgjørende for å trekke mennesker til denne bydelen. Sammen skaper vi store ringvirkninger for Oslo som by, og gir et helt unikt tilbud til både lokale og tilreisende, forteller leder i Bjørvikaforeningen, Ida Gravdal Haldorsen.

Ida Gravdal Haldorsen

Leder i Bjørvikaforeningen

Hun får støtte fra administrerende direktør i VisitOSLO, Christian Lunde:

– MUNCH er mer enn et museum. Det er et internasjonalt trekkplaster og en sentral del av byens identitet – et moderne landemerke som kobler kunst, arkitektur og reiseliv, og gir besøkende en helt unik opplevelse av byen.

Og MUNCH vil jobbe for at enda flere skal oppdage både Edvard Munch, samtidskunst, Bjørvika og Oslo fremover.

– Vi har satt oss som mål å øke besøkstallene hvert år frem mot 2028. Det er ambisiøst, men fullt mulig, avslutter direktør Tone Hansen.

Kjenn pulsen i Edvard Munchs liv, opplev sommerens mest fargerike utstillinger og oppdag det nesten uvirkelige i andre utgave av MUNCH Triennale.

Les mer på munchmuseet.no

Next article