En ny, hurtig og miljøvennlig Ropax-ferge planlegges mellom Tyskland og Vestlandet/Nord-Norge. Med toppmoderne teknologi kan den redusere CO2-utslipp og avlaste veinettet i Norge, redusere kostbar veislitasje/veiulykker, og frakte mange passasjerer og turister til/fra Norge. Konferansefasiliteter er også inkludert.
For å avlaste Oslo havn som hovedhavn for godstransport til/fra Norge, og redusere behovet for tidkrevende og kostbar transport med tog og vogntog fra Oslo til byer langs kysten, planlegges nå et nytt og banebrytende skipskonsept. Dette hurtige og miljøvennlige skipet er planlagt på rute mellom Cuxhaven i Tyskland og norske byer som Stavanger, Bergen, Hitra og Bodø.
Den planlagte Ropax-fergen, «Green Ships Hybrid/electric Ropax Cruise ferry» med en lengde på 180 meter og en toppfart på max 35 knop, har kapasitet til å frakte cirka 1200 passasjerer, 400 personbiler eller campingvogner, og mellom 50 og 100 vogntog. Med tre ukentlige avganger/båt er målet å tilby et effektivt maritimt alternativ som støtter opp under målene i Nasjonal Transportplan (NTP): Raskere, rimeligere og mer miljøvennlig godstransport i henhold til dagens løsninger.
Ropax fergen kan også ha en potensiell militær betydning ved å tilby rask transport av militært materiell og utstyr fra Nato-land i Europa/Sør-Norge til/fra Nord-Norge.

Per Kavli
Daglig leder Green Ships
Ny teknologi for redusert utslipp
Skipet vil benytte moderne gassturbinteknologi fra Siemens Energy, med varmegjenvinningssystemer (WHRS) som kan benytte flere drivstofftyper, som MDO, LNG og hydrogen (Opsjon MAN diesel maskineri). I tillegg vil skipet ha tre større vertikale vindturbiner, som gir elektrisk energi til skipets tavlesystem, også en større (10 MWh) batteripakke, til bruk ved lav fart, fossilfri drift ved inn/ut av havner. Fremdriftssystemet er basert på vann-jet-aggregater.
Med denne teknologien kan fergen oppnå en fart på opptil 35 knop, selv i ti meters bølgehøyde. Skipets unike slanke skrogdesign og lave vekt (overbygg i aluminium) reduserer påvirkningen fra vertikal bølgeenergi, noe som gjør det betydelig mer stabilt enn tradisjonelle Ropax-ferger. Effektive stabilisatorer også inkludert.
Miljøgevinster og samfunnseffekt
Den planlagte ruten kan fjerne rundt 30 000 lastebiler fra veiene hvert år, noe som vil øke trafikksikkerheten og redusere veislitasjen. I tillegg vil to slike Ropax-ferger, ved bruk av hydrogen, kunne redusere CO2-utslipp med cirka 200 000 tonn årlig, i tillegg til betydelige reduksjoner i NOX og metanutslipp. Dette er et viktig skritt mot Norges mål om å halvere de totale CO2-utslippene innen 2030, som nå trolig blir gitt opp.
– Innføring av «differansekontrakter» eller andre politiske ordninger som sikrer konkurransedyktige priser på hydrogen kan også være aktuelt, sier sivilingeniør Per Kavli, daglig leder i Green Ships AS, men legger til at det neppe er politisk aktuelt i dag.
Skipene kan bygges ved norske verft og være klare til drift innen cirka 2,5 år. Kavli opplyser at det allerede har vært noe kontakt med norske myndigheter, inkludert Kystverket og Grønt Skipsfartsprogram, om prosjektet.