Home » Hotell, restaurant og catering » Valgte automatiserte og effektive løsninger til nytt leilighetshotell
bestillingsløsninger

Valgte automatiserte og effektive løsninger til nytt leilighetshotell

Leilighetshotell i Drammen
Leilighetshotell i Drammen
Siden Origo Leilighetshotell bare har 29 leiligheter, er det vanskelig å forsvare en bemannet resepsjon rent økonomisk. Derfor så de etter alternative løsninger. Foto: Origo Eiendom

Da Origo Eiendom skulle åpne et nytt leilighetshotell i Drammen ønsket de smarte bestillingsløsninger som var enkle for gjestene og krevde lite bemanning.

Origo Eiendom A/S, er egentlig et eiendomsselskap som driver mest med vanlig næringseiendom, men de eier også et leilighetshotell. Siden selskapet ikke har særlig kompetanse på hotelldrift, har de satt bort selve driften av leilighetene, men eiendomsselskapet var dypt involvert i å finne smarte og effektive driftsløsninger.

– Det fant vi i Hoist sine systemer, sier Christer Pedersen som er eiendomsutvikler i Origo Eiendom.

Bookingsystemet HotSoft 8 er på mange måter kjernen i virksomheten vår.

Låser opp med telefonen

Siden de fleste gjestene bor lenger i et leilighetshotell enn på et vanlig hotell, og siden Origo Leilighetshotell bare har 29 leiligheter, er det vanskelig å forsvare en bemannet resepsjon rent økonomisk. Derfor så de etter alternative løsninger:

– Bookingsystemet HotSoft 8 er på mange måter kjernen i virksomheten vår. Her kan gjesten selv velge periode, leilighetstype og betale for oppholdet direkte på nett. Når betalingen er foretatt får gjesten tilgang til å laste ned en app som er knyttet til HotSoft og til de elektroniske dørlåsene via MobileKey-løsningen. På den måten kan gjestene sjekke inn og komme og gå akkurat som det passer for dem, uten at vi trenger en bemannet resepsjon eller møte dem med nøkler, forklarer Pedersen.

Renhold og vedlikehold

Nå har Origo Eiendom hatt dette systemet i cirka to måneder, og erfaringene er gode både med booking- og låsesystemet, samt med planleggingsverktøyet Serviator som de bruker for å styre renhold og vedlikehold.

– Via en app får rengjøringspersonalet en oversikt over hvilke leiligheter som skal vaskes og klarmelder rommene i appen når de er rene. Hvis rengjøringspersonalet finner feil og mangler kan de melde inn dette via systemet slik at de som driver med vedlikehold får beskjed. De kan også ta et bilde og legge det ved for å vise hva som er feil. Serviator har også en funksjon som gjør at vi kan måle hvor lang tid rengjøring av det enkelte rommet tar, fortsetter han.

Samme leverandør

Siden Origo både kjøpte bookingsystemet, nøkkelsystemet og Serviator fra den samme leverandøren fikk de systemer som snakker godt sammen, og hvor de kan få all informasjonen de trenger via Hoist Dashboard.

– Der finner Drammen Hotelldrift, som står for vask og vedlikehold, alt de trenger til enhver tid på en oversiktlig og grei måte. For oss var det enkelt å forholde seg til én leverandør som kan hotelldrift. Derfor valgte vi også TV-løsningen, som blant annet inneholder en Chromecastmodul, og WiFi-løsning fra den samme leverandøren. Origo Eiendom har et kontorbygg midt i byen. Det håper vi å konvertere til leilighetshotell etter samme modell. Drammen har for liten hotllkapasitet og samarbeidet med Hoistgruppen, og de løsningene de har, har gjort driften vår mer effektiv, avslutter Pedersen.

Av: Tom Backe, [email protected]

Next article