Home » Hotell, restaurant og catering » Kaffe – ikke bare idyll
kaffe

Kaffe – ikke bare idyll

kaffe barista espresso kaffe latte
kaffe barista espresso kaffe latte
Ønsket om god kaffe også i fremtiden vil kreve et nytt og annerledes syn på kaffe som råvare. Foto: Getty images

Kaffe er i vinden, interessen er større enn noensinne. Alt ser lyst ut på overflaten. Den mest fantastiske kaffe finner veien fra små farmer langt unna, til kresne kunder over hele verden. Rettferdig handel, bærekraft, opprinnelse og økologi er vakre begreper som alle tar i sin munn.

avatar

Bjørn Grydeland

Presse og kommunikasjon, Norsk Kaffeinformasjon

Veksten i kaffebarer og spesialforretninger stiger til himmels og antall brennerier har doblet seg på fem år. Netthandel gjør det mulig å motta en pose fersk «single origin kaffe» fra for eksempel Etiopia i postkassa i løpet av to dager, uansett hvor du bor i landet.

Bevisstheten har økt. Det samme har nysgjerrigheten. Antall kaffeprodukter øker i hyllene, interessen for ulike bryggemetoder øker tilsvarende. Forbrukerne har tilgang på kaffe i alle prisklasser og mange er villig til å betale 170 kroner for en kvart kilos pose.

Alt ser lyst ut på overflaten.

Hva er problemet?

Lave kaffepriser og store klimautfordringer ødelegger idyllen.

Mandag 20. august 2018 falt New York C prisen til under en dollar for et pund kaffe. Det er det laveste siden 2006. Et pund tilsvarer 0,45 kilo, og omregnet blir dette en pris på 17,35 kroner per kilo råkaffe. Det er ikke tilstrekkelig til at kaffebonden kan forsørge sin familie, investere, plante nytt eller bruke tid på sortering og kvalitetskontroll. Norske innkjøpere er bekymret:

– Den prisen som er nå, er ikke bra for noen av oss som er avhengig av å få levert kvalitet, sa innkjøpsdirektør Roger Wilhelmsen til E24 i september. Han jobber i Joh. Johannson Kaffe som blant annet produserer Evergood og Ali.

Verdens kaffeproduksjon står også overfor formidable klimautfordringer, og plantesykdommer herjer i mange produsentland. Hele avlinger har gått tapt og verdens store kaffekjøpere har innsett at de må bidra for å sikre forsyningene. Nestlé har tatt et globalt initiativ for å plante 220 millioner kaffetrær innen 2020. Videre å utdanne 400 000 bønder slik at de kan dyrke med mer bærekraftige metoder. De fleste store kaffeprodusenter er involvert i bærekraftprosjekter, og de mindre aktørene jobber tett med farmere og kooperativer for å bygge kompetanse. En rekke sertifiseringsordninger skal sikre forbrukerne bærekraftige produkter.

Dyrere kaffe?

I Norge drikker vi mye kaffe og vi har tilgang på kaffe av god kvalitet. Kanskje må vi rett og slett venne oss til å betale mer for kaffen?

Ett kilo kaffe gir hundre kopper kaffe. Prisene strekker seg fra 50 til 700 kroner per kilo fra den billigste dagligvarekaffen til de dyre spesialkaffene. Eller med andre ord fra 50 øre til 7 kroner per kopp. Kaffe er en billig glede, hvor selv de aller mest eksklusive kvalitetene er tilgjengelig for vanlige mennesker.

Når pris blir det viktigste kriteriet i anbudet, til tross for virksomhetens fagre ord om bærekraft og miljø, er det ikke samsvar mellom visjon og handling!

Når pris avgjør

Det er sammenheng mellom pris og kvalitet, også når det gjelder kaffe. Forbrukerne står fritt til å velge billigkaffe. Man kan ikke forvente at alle er bevisst de utfordringer som verdens kaffeprodusenter lever med. Men dagligvarekjedene kan påvirke. Og alle som kjøper kaffe gjennom anbud i store norske virksomheter kan påvirke. Når pris blir det viktigste kriteriet i anbudet, til tross for virksomhetens fagre ord om bærekraft og miljø, er det ikke samsvar mellom visjon og handling!

Til en kilo kaffe går det om lag 5000 bær. De skal plukkes, foredles, sorteres, transporteres og brennes før kaffebønnene omsider når forbrukeren. Det er en lang og kronglete ferd. Respekt for alle de involverte og ønsket om god kaffe også i fremtiden vil kreve et nytt og annerledes syn på denne råvaren.

Vi må rett og slett betale mer enn det kaffen koster å produsere. Og pengene må nå det første leddet i den lange kjeden. Det er et godt utgangspunkt for en bærekraftig kaffeproduksjon.

Av: Bjørn Grydeland/Norsk Kaffeinformasjon

Neste artikkel