Home » Elektrisk transport » Penger spart med grønn varebil
Sponset

Det er ikke bare klimaet som tjener på at varebilene i Oslo blir elektriske. Nye støtteordninger gjør det lønnsomt å velge fossilfritt. Nå er det også flere modeller å velge mellom.

Alexandra Aune ruller nærmest lydløst inn på parkeringsplassen i en knallgrønn varebil. På genseren har hun en grønn klode som signaliserer at hun kommer fra transportfirmaet Dønn Grønn. Nå skal Aune levere elektrovarer til en byggeplass – på en klimavennlig måte.

– Det er veldig fint å kjøre elektrisk! Jeg føler jeg gjør noe bra for byen, sier hun og smiler stolt.

Aune var den første sjåføren Dønn Grønn ansatte for to år siden. Det var da Transport-Formidlingen SA etablerte sitt varemerke, bl.a. som et resultat av økte bompenger for bensin- og dieselbiler.

– Det er masse å gjøre. Det kan virker som det er stadig flere som ønsker å bestille bud med grønne biler, slår hun fast.

Nye støtteordninger for elvarebiler

Aune var ganske alene om å kjøre elektrisk nyttekjøretøy da hun begynte som sjåfør, men nå merker hun at det blir stadig flere som henne. Og det er ikke så rart, for støttetiltak har gjort det enklere og mere lønnsomt for bransjen å ta grønne valg.

Nå har Enova opprettet en ny støtteordning for nettopp elektriske varebiler, og det på toppen av avgiftsfritaket vi har fra før. I tillegg innføres det fritak for bompenger for elektriske varebiler fra og med 1. mars 2020.

Fred Magne Skillebæk fra elbil24.no er overbevist om at pris er et godt virkemiddel for å gjøre nyttetransporten grønn, noe som er et nødvendig tiltak for at Oslo innen 2030 skal nå målene om reduserte klimagassutslipp med 95 prosent.

– Det aller største hinderet sitter i hodet på kundene, for enkelheten med elbiler må erfares før man tør stole på rekkevidder som i utgangspunktet kan høres lav ut. Når brukerne lærer seg lademønster som passer til bruksmønsteret, så er dette sjelden et problem. Jeg tror også næringssjåfører vil sette pris på enkelheten rundt elbiler, sier han.

Ladeangst

Hos Dønn Grønn har nye varebiler med bedre kapasitet kurert de fleste sjåførene for rekkeviddeangst. Kun én gang har de opplevd at en sjåfør har gått tom for strøm. Nå er det ladeangsten som har overtatt.

– Jeg har opplevd å stå opptil en halvtime i kø før jeg kan begynne å lade. Det kan være litt stressende når man har mye å gjøre, men jeg prøver å bruke ladepausene godt, til å slappe av, spise mat og høre på musikk, forteller Aune.

Hun er spent på hvordan vinteren blir, for det er gjerne da ladekøene er lengst. Kommunens klimabudsjett har tiltak som vil hjelpe, ikke minst at håndverkere og andre næringsdrivende som velger elektrisk blir belønnet med egne ladepunkter, parkeringsplasser og vareleveringslommer.

14,1 prosent av alle nyregistrerte varebiler var elektriske i Oslo årets første åtte måneder. De åtte første dagene etter at Enova åpnet sin tilskuddsordning ga de støtte til kjøp av hele 2246 elvarebiler på landsbasis. Det er flere enn det ble solgt i Norge i hele fjor.

– Alle bilprodusentene som er store innenfor varebiler, ser elektriske varebiler som en kommende løsning. Trendene er i første omgang at vi får elektriske versjoner av kjente modeller, men etterhvert vil vi også få se biler som er laget som elbiler fra bunnen av, sier redaksjonssjef Skillebæk.

Han tror de grønne sonene som opprettes i de store byene, også i land utenfor Norge, er den viktigste årsaken til dette.

– Enkelte steder er diesel helt forbudt. Dette legger press på de som driver med nyttekjøring og varelevering, slik at også dette markedet må omstille seg. Bilbransjen er også nødt til å følge disse trendene, og ser derfor muligheter i varebilmarkedet, fortsetter han.

Lønnsom, grønn varetransport

At det også lønner seg økonomisk, er det ingen tvil om. Grønn nyttetransport er et satsningsområde i kommunens klimabudsjett, og fordelene er mange.

Her er de økonomiske fordelene for elvarebiler:

  • Momsfritak: Elvarebiler har som andre nullutslippsbiler ingen avgifter ved kjøp. Fra 2001 har de vært fritatt for merverdiavgift/moms. Dette gjelder også tilleggsutstyr som kjøpes sammen med bilen, men ikke ladeboks. Dersom man kjøper en bensin- eller dieselbil er merverdisatsen 25 prosent.
  • Billigere bompassering – snart gratis:Fra 1. juni ble det innført en lavere bomsats for nullutslippsbiler. Elbiler og elvarebiler betaler det samme, men det er bare i en periode. Fra 1. mars 2020 vil elvarebiler slippe helt å betaler.
  • Klimarabatt på kjøpet: Ny støtteordning fra Enova gir investeringsstøtte rettet mot bedriftsmarkedet ved kjøp av elektriske varebiler. For å få støtte må kjøretøyet være en hel-elektrisk varebil klasse 2 med tillatt totalvekt under 4.250 kilo, og den gjelder kun ved førstegangsregistering av bilen.  Tilbudet har faste støttesatser basert på bilens motorytelse. Mens små elvarebiler med en motorkraft på under 80 hestekrefter får 15 000 kroner i støtte, og mellomstore elvarebiler får 25 000 i støtte, tilbyr Enova hele 50 000 kroner til bedrifter som anskaffer elvarebiler med større motorkraft enn 120 hestekrefter. Søk her!
  • I tillegg støtter Enova kjøp av selve laderen til elvarebilen med 5000 kroner. Søk her
  • Tilskudd til ladeinfrastruktur for elvarebiler i bedrifter.Støtten fra Klima- og Energifondet i Oslo kommune utgjør maksimalt 30 prosent av godkjente kostnader, oppad begrenset til 15 000 kroner per muliggjorte ladepunkt. Søk her!
  • Tilskudd til kjøp og montering av ladestasjonerhjemme hos yrkessjåfører med el-varebil. Tilskuddet er 10 000kroner per ladestasjon, begrenset til 50 prosent av godkjente kostnader. Søk her!
  • Ekstra vrakpant.  Dersom du vraker din gamle, fossile varebil og kjøper ny som går på strøm eller hydrogen, kan du få 13 000 kroner ekstra i tillegg til den ordinære vrakpanten. Dette gjelder både for privatpersoner og bedrifter. Søk her!
Nesta artikkel