Skip to main content
Home » Fremtidens havrom » Nytt kjernemateriale vil redusere vekt med 40 prosent
Sponset

Norske Shipnor leverer møbler til skip og båter. De jobber nå med en ny italienskutviklet møbelplate som vil redusere vekten på møblene med omkring 40 prosent.

– Vi har sikret oss enerett på platen innen maritim sektor i Norge, sier Otto Hammerø, som er tidligere daglig leder, firmagründer, utvikler og eier i Shipnor.

Utvikler og produserer i Norge

Shipnor er utvikler av flere skipsdesignklassikere, og bruker kun de beste leverandørene og materialene. De tar med seg tradisjoner for utmerket håndverk gjennom å transformere tradisjonelt snekkerarbeid til banebrytende industrialisering av skipsmøbelproduksjon.

Selskapet ble grunnlagt i 2013. De holder til i Angvika i Gjemnes kommune på Nordmøre. Der utvikler de og produserer møblene. Firmaet med 20 ansatte leverer møbler blant annet til servicefartøy til vindkraft, offshore og biomarine, fiskefartøy, ferger og cruiseskip. De produserte møbler for omkring 45 millioner kroner i 2023.

Otto Hammerø, eier og gründer av Shipnor, og Kari Tolaas, daglig leder. Foto: Shipnor

Leverer til Hurtigruten og Kystvakten

De tilbyr et bredt spekter av møbler til salonger, messer, lugarer, fellesrom, konferanserom og spesialbygde konsoller til bro. De bruker for det meste norske underleverandører.

Shipnor har de siste årene levert og leverer møbler til blant annet Hurtigruten og Kystvakten. Hapaq Lloyd, Coral Expedition, Viking Ocean Cruises og Carnival Cruises er andre de leverer til.

Flere av disse kundene har de gjennom sitt samarbeid med Vard Interiors AS (som nylig har skiftet navn fra Vard Accommodation).

Ønsker å vokse på verdensbasis

– Vi har primært satset på markedet i Norge, men vi har også en betydelig andel eksport, sier Kari Tolaas, som er daglig leder i Shipnor.

De ønsker å vokse som firma.

– Det er nok på eksportmarkedet vi ser de største mulighetene for vekst. Dette siden vi har en markedsandel på omkring 80 prosent i Norge allerede, sier Hammerø.

Allerede har de kunder i USA nærmere bestemt Seattle og New Orleans. I Asia har de kunder i Vietnam og Sri Lanka. I Europa leveres møbler fra Nordmøre til spanske og tyrkiske kunder. I tillegg har de også kunder i Dubai.

Oppdaget platen for fem år siden

Det var Otto Hammerø som oppdaget den nye superplaten under et besøk hos en italiensk produsent fem år tilbake i tid.

– Jeg ble tatt med i produksjonsanlegget og der fikk jeg se platen. Da jeg fikk høre om den, sa jeg med en gang at den platen skal vi ha, sier Hammerø.

Grunnet koronapandemi og nedgangstider har det tatt en stund å få gang på planene om å benytte platen i deres møbelkolleksjon.

– Vi merket en markant nedgang i forbindelse med koronaen sier Tolaas.

Hammerø tillegger.

– Det har vært tøffe tider, men nå kan vi endelig si at vi kan levere platen i første halvår i 2025, sier Hammerø.

Foto: Ekornes/ Johan Holmquist
Foto: Ekornes/ Johan Holmquist

Dette består platen av

Platen består av tradisjonell kryssfiner av poppel. Den har to sjikt. I hulrommene er det brannhemmende komposittmateriale. Dette materialet er produsert av resirkulert materiale og møblene blir resirkulerbare etter bruk.

Platen blir sertifisert som brannhemmende.

– Platen blir veldig stabil og veier 40 prosent mindre enn en vanlig plate, sier Hammerø.

Den nye platen vil bli produsert i Italia, men selve møbelproduksjonen skal foregå ved Shipnors fabrikk i Norge.

Lettere å håndtere

De ser mange fordeler med en lettere plate.

– Platen vil være lettere å håndtere. Dette betyr at den lett kan bæres av en person og ikke være avhengig av to. Det blir også mye lettere å transportere ferdige møbler om bord i skipene grunnet lavere vekt, sier Hammerø.

I tillegg vil den nye platen føre til drivstoffbesparelser i forbindelse med driften av båtene og skipene de leverer til.

– En vektreduksjon spesielt på hurtiggående fartøy vil bety redusert drivstofforbruk og dermed redusert utslipp, sier Otto Hammerø.

Av Torbjørn Andersen

Next article