Home » Digitalisering » Folk, forenkling og full fart fremover
Sponset

Den typiske regnskapsføreren, som sitter med permer og slår inn tall, er borte. Fremtidens regnskapsførere er rådgivere, med stor teknologisk kompetanse.

Når Tet og Aider nå har slått seg sammen til nye Aider, er det for å få kraft nok til å kunne redefinere hele regnskapsbransjen. Da dreier det seg om folk, forenkling og fremtidens teknologi.

– Regnskapsbransjen har lenge vært en konservativ bransje. Det skal vi røske opp i ved å gjøre ting helt annerledes. Vi skal snu ting opp ned og lage litt leven, sier Andreas Vik, daglig leder i Aider.

AI og maskinlæring

Teknologi og automatisering er en stor del av hverdagen til de ansatte i Aider. Thomas Fjeld er senior systemrådgiver og fagansvarlig for integrasjoner i kompetansehuset. Han understreker likevel at de ikke jobber med teknologi for teknologiens skyld.

– Vi er opptatt av teknologi for å forenkle hverdagen til kundene våre, og for å skape merverdi for dem. Hvis standardløsninger ikke fungerer optimalt for kundene, så kan vi sette opp løsninger som gjør hverdagen enklere og som er tilpasset kundenes prosesser. Bruk av innovativ teknologi gjør at vi kan levere kvalitetssikrede og kostnadseffektive tjenester, sier han, og legger til at AI og maskinlæring blir svært interessant fremover for å automatisere og forenkle tidligere manuelle prosesser ytterligere.

Bruk av innovativ teknologi gjør at vi kan levere kvalitetssikrede og kostnadseffektive
tjenester, sier han, og legger til at AI og maskinlæring blir svært interessant fremover for å automatisere og forenkle tidligere manuelle prosesser ytterligere. 

Rådgiver og verdifull støttespiller

I tillegg til å automatisere regnskapet er Aider opptatt av å tenke fremover. Hvordan kan vi bruke data på en smart måte?

– Her tenker vi stort. Vi er allerede så mye mer enn et regnskapsbyrå, vi er verdifulle rådgivere, sier Fjeld, og fortsetter med å fortelle om de brede ambisjonene selskapet har for både seg selv og kundene.

– Vi skal være kundenes viktigste støttespiller og hjelpe dem med å utvikle seg og drive enda mer effektivt og lønnsomt. Vi har god innsikt i kundenes drift, hva de tjener penger på og ikke, det gir oss en unik mulighet til å bistå med gode råd og være en god partner.

Fremtiden er digital. Derfor er folk viktigst

– Selv om det har kommet mye ny teknologi de siste årene, har det ingen verdi dersom vi som selskap og våre folk ikke benytter mulighetene den gir oss. Mye handler om å forstå hvordan nye løsninger og systemer kan gjøre jobben smartere. Vi sitter med et team på fire personer som jobber dedikert med automatisering. De er oppdatert på hva som finnes av muligheter i systemløsningene til enhver tid, og vet hva vi kan gjøre for å utnytte det best mulig, sier Vik.

For at medarbeiderne skal henge med på nye løsninger og ny teknologi, utvikler Aider hele tiden nye kurs og opplæringsprogrammer.

– Vi er opptatt av å løfte frem medarbeiderne våre og inspirere dem til å jobbe annerledes. Det er også til det beste for kundene våre. Derfor bruker vi mye ressurser på å utvikle et eget opplegg for opplæring og utvikling, sier han videre.

Kampen om talentene

Når vi kommer inn på temaet «ansatte», er Vik klokkeklar:

– Vi skal sørge for at de største talentene kommer til oss. Vi satser stort på talentutvikling, og ønsker å tiltrekke oss de beste folkene i bransjen. Aider er en veldig spennende arbeidsplass. Vi er et fremtidsrettet selskap, som skal bli bransjens største utfordrer. Folk begynner hos oss fordi de ser at det ikke er andre steder du lærer like mye og har den samme utviklingen, sier han og forteller entusiastisk om hvorfor han mener regnskapsbransjen er så interessant.

– Som regnskapsførere, er vi en del av en fleksibel og dynamisk bransje som jobber tett på kundene. Vi er ikke kontrolløren, vi er hjelperen. Vi finner løsninger som passer best for kunden.

Og med de beste menneskene i stallen, er Vik helt sikker på at Aider kommer til å lage litt leven i den tungrodde bransjen.

Langt mer enn et regnskapsbyrå

Vi skal gjøre det komplekse enkelt – for alle vi møter, hver eneste dag. Fremtiden handler om å hjelpe, utvikle og begeistre. Vi er klare! Er du?

Kontakt oss: aider.no

Av: Marte Frimand, [email protected]

Neste artikkel