Home » Digitalisering » Derfor er synlighet på nett så viktig
Digitalisering

Derfor er synlighet på nett så viktig

Foto: Pexels

For at en bedrift skal nå frem til eksisterende og nye kunder, har synlighet på nett blitt helt avgjørende. Vi har undersøkt hvordan to veletablerte, lokale bedrifter og to bedrifter som kun tilbyr digitale tjenester jobber for å oppnå synlighet digitalt.

De aller fleste bedrifter opplever i dag stor konkurranse om kundene. Det holder ikke lenger å satse på at bedriftens gode rykte vil spre seg til andre potensielle kunder. En kan heller ikke regne med eksisterende kunders lojalitet i all fremtid. Det fungerte bedre den gang det var begrenset med tilbud og vanskeligere å skaffe oversikt over aktuelle bedrifter. For å beholde eksisterende kunder og vinne nye, må en som bedrift derfor sørge for å være synlige på nett.

Folk flest er i dag opptatt av å sammenligne bedrifter som tilbyr samme type tjenester. Vi ønsker oversikt hvem som tilbyr best service, kvalitet og pris. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å bruke Google eller andre søkemotorer og å skrive inn søkeord som ”elektriker Skien”, ”advokat Stavanger” eller ”billig forbrukslån”, alt etter behov.

Som bedrift er slike søk en gyllen mulighet til å bli oppdaget av potensielle kunder. Da er en avhengig av digital tilstedeværelse sånn at Google faktisk kan presentere nettsiden din blant de mest relevante søketreffene. I motsatt fall vil kunden vende oppmerksomheten mot en annen og mer synlig bedrift i samme felt.

Satsning på synlighet for veletablerte, lokale bedrifter – er det verdt det?

Lokale, veletablerte bedrifter kan ha en tendens til å tenke at det ikke er nødvendig å investere i digital synlighet. Resultatet blir ofte minkende kundemasse og en kostbar lekse i at omdømme, eksisterende kunder og videre anbefalinger ikke lenger er nok for å drive en suksessfull bedrift.

Heldigvis finnes det også mange veletablerte selskaper som aktivt prioriterer synlighet. Vi har vært i kontakt med to av dem:

El-vis Elektro er en veletablert, lokal elektrikerbedrift i Skien som har sett effekten av å investere i digital profilering. Daglig leder Håkon Kallestad er klar over at mange bruker Google for å søke etter elektrikertjenester og at det er viktig å være synlig, og bekrefter at dette er noe som prioriteres hos de.

Et annet eksempel er Advokatfirma Tingmann, som har holdt til i Stavanger helt siden 1952. Også de er enige i at det gjelder å være synlig når kundene søker etter tjenester de kan hjelpe med. Til tross for at de er et veletablert firma med 70 års erfaring, jobber de aktivt for å være synlig på nett for kundene. De drar nytte av en god flyt med kundeforespørsler hver måned takket være det.

Eksemplene med El-vis Elektro og Advokatfirma Tingmann viser at det verdt å satse på digital tilgjengelighet også for veletablerte selskaper. Det bidrar til at de er synlig for nye kunder som søker etter tjenester innen deres felt og område. 

Foto: Pexels

Synlighet for bedrifter som tilbyr heldigitale tjenester

I dag finnes det en rekke bedrifter som kun tilbyr tjenestene sine digitalt. Vi har også snakket med to slike bedrifter for å høre hvordan de jobber for å oppnå synlighet på nett.

Uten fysiske lokaler hvor kunder kan komme innom, er heledigitale bedrifter helt avhengige av å oppnå digital synlighet for å overleve. Fordelen er at virksomheten som regel ikke er begrenset til ett geografisk område. De kan få kunder fra hele landet – ja, selv fra hele verden. Utfordringen er samtidig at konkurransen om kundene er desto er større.

Et kreativt eksempel er selskapet presisutleie.no, som tilbyr et komplett forvaltningssystem for boligutleiere med digital leiekontrakt inkludert. Selskapet har valgt å gjøre leiekontrakten gratis for å hente trafikk inn på siden og gjøre seg synlig for kunder som ikke vet at de eksisterer enda.

En annen heldigital tjeneste som vet viktigheten av å være godt synlig på nett, er Lånfordeg.no, en populær nettside for sammenligning av forbrukslån. Daglig leder Kjell Amund Bergheim bekrefter at de aktivt jobber med digital markedsføring og synlighet, for å være synlig for personer som søker etter noe de kan hjelpe med.

Dette vitner om at selskaper som tilbyr heldigitale løsninger jobber både kreativt og aktivt for å vises for potensielle kunder.

5 tips til hvordan å sikre synlighet på nett

Basert på samtalene med fire ulike bedrifter, kan vi trekke frem følgende fem tips for å bli mer synlig på nett, uansett om du har en lokal eller heldigital bedrift.

  1. En brukervennlig nettside hvor kunden enkelt kan utføre ønsket handling, enten det er å benytte en tjeneste, gjennomføre et kjøp eller ta kontakt med selskapet
  2. Sosiale medier som Facebook er en god måte å nå ut til et større publikum
  3. Optimalisering av innholdet slik at det matcher ofte brukte søkeord
  4. Bruk av Google Min bedrift for at kunder enkelt kan finne bedriften på Google Maps og andre Google-tjenester
  5. Annonsering på plattformer som Google og Facebook for å nå ut til et definert målgruppe

Tekst: redaksjonen

Neste artikkel