Skip to main content
Home » Digitalisering og kunstig intelligens » KI-retningslinjer henger etter utviklingen
Digitalisering og kunstig intelligens

KI-retningslinjer henger etter utviklingen

Line Coll, Direktør i Datatilsynet. Foto: Ilja C. Hendel

KI-utviklingen går rasende fort – så fort at kritiske røster spør om personvernet blir ivaretatt. Med de rette forholdsreglene på plass, mener imidlertid Datatilsynet at kunstig intelligens byr på store muligheter.

Line Coll, direktør i Datatilsynet, mener smart og trygg bruk av IT-løsninger er avgjørende for å løse viktige samfunnsoppgaver.

– Dersom vi skal hente ut samfunnsgevinsten, må vi bruke teknologien smart og trygt – med respekt for grunnleggende rettigheter som personvernet. Tall fra Statens arbeidsgiverbarometer viser at 70 prosent av statlige virksomheter i fjor brukte KI – i privat sektor trolig enda flere. Offentlig sektor økte bruken med 34 prosent fra 2023, men bare 40 prosent har laget interne retningslinjer. Det sier noe om hvor fort det går i svingene, sier hun.

– Slike retningslinjer er avgjørende for forsvarlig bruk, og ansatte trenger veiledning. Når slike tiltak mangler, går digitaliseringen tidvis på bekostning av personvernet. Sånn kan vi ikke ha det. Vi tror ikke den raske utviklingen alene er problemet. Det handler også om kompetanse og ressurser i virksomhetene.

Coll understreker at personvern ikke nødvendigvis hindrer bruk av KI, men at det forutsetter at virksomhetene har tilstrekkelige ressurser til å sikre ansvarlig implementering og opplæring.

KI bør brukes der det har effekt, og samtidig ivaretar verdiene og rettighetene våre, som innen medisinsk forskning og diagnostikk, der teknologien tas i bruk bevisst og med en tydelig hensikt. 

Best mulig KI – ikke mest mulig

– Det blir for enkelt å skylde på den raske utviklingen. Problemet er heller at samfunnet ofte glemmer personvernet midt oppi digitaliseringsiveren. Det påpekte også Personvernkommisjonen i 2022. I Datatilsynet er vi mer opptatt av best mulig enn mest mulig bruk av KI, sier hun.

– KI bør brukes der det har effekt, og samtidig ivaretar verdiene og rettighetene våre, som innen medisinsk forskning og diagnostikk, der teknologien tas i bruk bevisst og med en tydelig hensikt.

Datatilsynet-sjefen er mer skeptisk til uformell KI-bruk som oppstår tilfeldig fordi ansatte synes det er et morsomt og spennende verktøy.

– Det er ikke nødvendigvis der de store gevinstene ligger, sier hun.

Inviterer til samarbeid

– Vi ser mye godt personvernarbeid i virksomhetene, og ønsker å støtte det videre. Derfor prioriterer vi dialog og veiledning, spesielt overfor private aktører. Vi publiserer løpende informasjon, arrangerer seminarer og har direkte kontakt. Mange tar allerede kontakt med spørsmål, og det oppfordrer vi enda flere til å gjøre.

– Vi har også en regulatorisk sandkasse, der vi jobber sammen med virksomheter over tid. Det er en viktig del av vårt arbeid med å sikre trygg, effektiv og ansvarlig bruk av KI.

Sandkassesiden

Datatilsynets regulatoriske sandkasse skal stimulere til personvernvennlig innovasjon og digitalisering. Sandkassen hjelper enkeltaktører med å følge regelverket og utvikle løsninger med godt personvern.

Next article