Home » Infrastruktur » Snøporten: Et episenter for sportsindustrien
Sponset

Byutviklingsprosjektet «Snøporten» skal legge til rette for innovasjon og kommersiell satsning innen sport. Samtidig vil den nye bydelen bli et unikt sted for inspirasjon, læring og aktiviteter – både for beboere og tilreisende i tillegg til bedriftene i Snøbyen.

Bare et lite steinkast nord fra Oslo er arbeidet med å bygge det unike og nyskapende bydelsprosjektet Snøporten i full gang. Den nye bydelen, som blant annet forener E6 med jernbanestasjonen på Lørenskog og Østre Aker vei, skal huse 6000 mennesker i flotte boliger, attrahere 2000 nye arbeidsplasser, og skape innovative kunnskaps- og næringsklynger plassert i toppmoderne kontorfasiliteter. Nå ønsker Snøporten å fylle de ferske lokalene med bedrifter som kan bidra til å løfte næringen i den nye bydelen til et nytt nivå.

erik hammer

Erik Hammer

Administrerende direktør, Snøporten

— Vi bygger ikke bare en ny by i Lørenskog, men en meget tilgjengelig bydel i Stor-Oslo kun 15 minutter unna sentrum av hovedstaden. Snøporten skal være verdens første bydel bygget på bevisstheten om at lek, aktivitet, kunnskap og inspirasjon er forutsetninger for et godt liv, og vil by på et bredt spekter av fasiliteter, der både innovative akvitivetskonsepter og service-elementer vil danne et samlingspunkt for de med en aktiv livsstil. Den nye bydelen vil også frembringe viktige arbeidsplasser og skape et spennende område for familier, forteller Erik Hammer, administrerende direktør i Snøporten.

Kompetansesenter for sport

— Ikke minst vil Snøporten legge til rette for innovasjon, og dermed bli et episenter for hele sports- og aktivitetsindustrien. Vi skaper således både en destinasjon og en næringspark som vil bli løftet til et helt nytt nivå der kunnskap og industriell utvikling står i fokus, fortsetter han.

Ved siden av å bygge et nærsenter, en vindtunnel, en trampolinepark og et klatresenter, skal det ifølge Hammer også bygges et kompetansesenter for sportsindustrien, der utviklingen av Snøporten som en internasjonal klynge innen industri knyttet til vintersport vil styrkes ytterligere.

Foto: Snøporten

— I kompetansesenteret, som rommer mellom 40 og 50 potensielle partnere, vil representanter fra idretten samt gründere og startup-selskaper kunne jobbe med å utvikle kunnskap, teknologi, produkter og tjenester knyttet til vinteren og kulden. Hittil er det allerede mange aktuelle virksomheter som ønsker å bli en del av denne næringsklyngen, blant annet aktører som Olympiatoppen, Norges idrettshøgskole, NTNU og Kjeller Innovasjon, sier Hammer.

Sikret kontrakt med internasjonal gigant

Brav, tidligere kjent som Swix, bygger sitt nye hovedkontor ved siden av Wang Toppidrett, som også har flyttet lokaler til Snøbyen og Snøporten. Nå ønsker Snøporten flere bedrifter velkommen til å slå leir i det som blir beskrevet som et av de mest innovative, kommersielle prosjektene noensinne gjort i Norge.

kjetil fladmark larsen

Kjetil Fladmark Larsen

Markedsdirektør i Snøporten og medgründer av prosjektet

— I tillegg til Brav og Wang, har vi også skrevet kontrakt med verdens største produsent av sportsutstyr, Amer Sports, som blant annet forvalter kjente varemerker som Atomic, Arc´teryx og Salomon. De har allerede flyttet sine nordiske hovedkontor til Snøporten, og bringer med seg en unik kompetanse på ski. Da er det også passende at selve byen, som vi kaller Snøbyen, er plassert rundt SNØ, verdens råeste helårsarena for snøopplevelser med en 500 meter lang bakke, og en hengende langrennsløype i taket, sier Kjetil Fladmark Larsen, markedsdirektør i Snøporten og medgründer av prosjektet.

Omfattende prosjekt

— I Snøbyen har vi ikke leietakere, vi har partnere som vi skal hjelpe å realisere sin egen strategi. Vi vil legge til rette for innovasjon og kommersiell satsing, og bedriftene vil derfor kunne benytte SNØ som et laboratorium for testing av nye produkter samt et sted for utsalg av tjenester til innbyggere og tilreisende, tilføyer han.

Foto: Snøporten

Fladmark Larsen forteller at bystrukturen og bygulvet skal være preget av aktiviteter samt tjenester som restauranter, dagligvarebutikker og andre servicefunksjoner. Neste byggetrinn blir å få reist bygningene som skal huse Brav og Wang.

— Vi ser for oss å utvikle Østlandets kuleste restaurantkonsept, og planlegger blant annet også å bygge et mikrobryggeri, et bytorg og et mangfold av aktiviteter. Dog er dette et svært omfattende prosjekt. Vi er i skrivende stund i gang med å bygge parkeringsanlegget, og nytt hovedkontor for Brav og Wang som er to av syv nye bygg, avslutter han.

Nesta artikkel