Home » Bedriftens samfunnsansvar » Hva skjer i leverandørkjeden din? I Asia? I Afrika? I Sør-Amerika? På Toten?
Sponsored
Sponset av

Bedriften din er mye mer enn hjemmekontoret i trygge Norge. Hva skjer ute hos leverandørene? Følger de lover og regler? Oppfyller de krav til etisk drift? Alt dette kan du nå holde kontroll på med noen enkle tastetrykk.

– Factlines AS tilbyr full sjekk av både sertifiseringer og krav. Alt skjer digitalt og fleksibelt med noen enkle tastetrykk, sier CEO Siri Engesæth i Factlines AS.

– Med vår plattform og vår erfaring er det en enkel sak å kontrollere leverandørkjeden din. Det som tidligere krevde uendelig med telefoner og papirarbeid skjer nå ved hjelp av en skjerm og et intelligent system, sier hun videre.

Aner ikke hvor man skal begynne

Mange aner ikke hvor de skal begynne, og syns det er utfordrende å sette seg inn i alle de sertifiseringene som finnes, og de kravene kundene setter til dem. Mange får seg en aha-opplevelse når de begynner å sjekke bakover hos leverandørene sine.

– Leverandørkjeden kan være en helt annen enn man tror. Veldig ofte er det noen skjulte mellomledd som ikke tilfører verdi. Man kan ha et produkt som kommer direkte fra fabrikk til leverandør. Man tror man har kontroll. Men så viser det seg at man egentlig får et tilsvarende produkt som lages på en helt uforsvarlig måte. Produktet blir renvasket gjennom agenter, og ser like skinnende og blankt ut som det opprinnelige produktet man tror man kjøper, sier Engesæth.

Lager ringer i vannet

– Vi ser at når bedrifter på en seriøs måte ber om dokumentasjon fra sin leverandør, så vil leverandøren være mer nøye med hvor de henter produkter fra. Og de som spør, får produkter fra den seriøse delen av produksjonen. Spør man ikke, får man produkter fra den kjeden der leverandøren tjener mest penger, sier Engesæth.

Men hvor skal man begynne? Det kan virke som en nærmest uoverkommelig jobb.

– Mange tenker at man skal ta tak i dette senere, og så blir det ikke noe av. Det er alltid noe som haster mer. Mange tenker også veldig svart/hvitt. At enten så skal man gjøre dette hundre prosent, eller så får det vente. Da blir det lett uoverkommelig. Men ved bare å begynne et sted, lager man ringer i vannet som kan gi store resultater, sier Engesæth.

Ta de første skrittene

Ved å stille spørsmål til nærmeste leverandør, setter man i gang en kjedereaksjon. Hvis leverandøren ikke har helt kontroll, vil de stille spørsmål til sin nærmeste leverandør igjen, og dermed har man satt i gang noe verdifullt. Men det kan være greit å få hjelp fra en profesjonell leverandør.

– Mange har prøvd å gjøre dette selv, og da opplever man ofte at jo mer man sender ut, jo mer får man å gjøre. Man blir aldri à jour. Spesielt hvis det er leverandører som ikke vil gi ut informasjon, sier Engesæth.

Få et bilde over hvor det brenner

Factlines kartlegger alle leverandørene, enten det er snakk om 5 eller 5 000. De henter inn data, og purrer. Innen to måneder får man en liste over risiko og hvilke tiltak bedriften bør gjøre for å bli bedre. Man får et bilde over hvor det brenner.

– Vi anbefaler at man kjører en slik runde én gang i året. Dette er en kontinuerlig prosess. Og vi ser en tydelig endring når vi spør problematiske leverandører igjen etter ett år, sier hun.

Digital systemstøtte

Factlines gir digital systemstøtte slik at arbeidet ikke blir personavhengig. Prosessene ruller og går, og hvem som helst i bedriften kan ta opp tråden når kollegaen som har ansvaret ikke er til stede.

– Man slipper å sitte og lete i innboksen og i arkivene. Man kan bare logge seg på, og så har man raskt oversikt over prosjektene, sier Engesæth.

Factlines leverer allerede løsninger til kunder som blant annet Flytoget, Staples, Europris, Felleskjøpet, og Mediq.

– Vi leverer et system som gir full oversikt over hvem som er klarert, og hvem som må purres på. Man trenger ikke mase og følge opp leverandørene, og man kan bruke tiden sin på andre ting, sier Engesæth.

Les mer på www.factlines.com

Av Marte Frimand

Next article