Klima- og naturendringer utfordrer både samfunnet og enkeltmennesker. I denne virkeligheten spiller skadeforsikring en avgjørende rolle – ikke bare når skaden har skjedd, men i økende grad også for å forebygge at den skjer.
– Skadeforebygging er kjernen i vårt bærekraftsarbeid. Det handler om å gi mennesker trygghet i en tid med økende klimarisiko, sier Geir Holmgren, konsernsjef i Gjensidige.

Geir Holmgren
Konsernsjef, Gjensidige
Trygghet som kjerneoppgave
I skadeforsikring handler bærekraft om evnen til å møte kundens behov for trygghet, forstå risiko og ha tilstrekkelig kunnskap til å tilpasse produkter og tjenester.
– Det er når skadene har skjedd at forsikringen blir relevant for den enkelte. Men det viktigste vi gjør, er å hjelpe kundene med å unngå at skaden oppstår, sier Holmgren.
Klimaendringer og økt risiko
Ekstremvær som styrtregn og flom blir vanligere og opptrer hyppigere. EUs taksonomi stiller krav til at skadeforsikringsselskaper dokumenterer hvordan deres produkter bidrar til klimatilpasning.
– Vi må vise at vi ikke bare dekker skader, men også bidrar til å redusere dem, sier Holmgren. Dette krever høy risikoforståelse og bruk av klimascenarier. Samtidig skal eksempelvis gjenoppbygning og reparasjoner etter bygningsskader sette bygg i bedre stand til å møte ekstremvær.
Forebygging gjennom innsikt og teknologi
Gjensidige bruker data og analyser fra blant annet NVE, Meteorologisk institutt og ikke minst fra Norsk Regnesentral som Gjensidige har et utstrakt samarbeid med. Dette blir kombinert med egne skadedata, for å ha god kontroll på klimarisiko. I tillegg jobber vi stadig med å utvikle kunnskap og kompetanse som gjør at vi kan gi kundene råd og insentiver til å redusere risiko.
– Teknologi gir oss mulighet til å forstå risiko på individnivå og tilpasse produkter deretter, sier Holmgren. Sensorer i boliger og biler er eksempler på hvordan sanntidsdata kan bidra til skadeforebygging.
Samarbeid for et mer robust samfunn
Forsikringsselskapene har også et ansvar for å dele kunnskap med myndigheter og bidra til at klimatilpasningsressurser brukes der risikoen er størst.
– Vi må bruke vår innsikt til å hjelpe både enkeltkunder og samfunnet med å prioritere tiltak, sier Holmgren.
– Bærekraft i skadeforsikring handler om å være til stede – før, under og etter skaden. Det handler om å forstå, forebygge og hjelpe. Det er slik vi skaper trygghet i en ny tid, avslutter konsernsjefen.
Styrtregn rammer de fleste kommuner, og i den første uka av august registrerte Gjensidige 80 prosent flere saker enn normalt i forbindelse med styrtregn, storm og lyn.
Les mer på gjensidige.no