Home » Kvinner i karrieren » Norge trenger nye sjøfolk
Sponset

Den maritime næringen er i en rivende utvikling med mer teknologi, flere digitale løsninger og klimavennlige båter. De trenger flere sjøfolk, både kvinner og menn, som ønsker spennende jobber.

Lærlingen Fernanda Meisingset (19) fra Fredrikstad har alltid vært teknisk interessert og liker å skru. Derfor er det ikke så rart at hun, etter å ha forsøkt seg på restaurant og matfag, byttet til linje for teknisk industriell produksjon på videregående i stedet. Sjøen hadde også fristet Fernanda. Etter videregående skole på land mønstret hun derfor på det gamle hurtigruteskipet MS Ragnvald Jarl, som nå er skoleskip og har byttet navn til MS Sjøkurs.

– Da jeg var på Sjøkurs fikk vi prøvd oss over alt på hele skipet, men jeg valgte maskin, for det er det jeg har størst interesse for, forklarer Fernanda.

Etter ett år på Sjøkurs hadde hun bestemt seg for å gå videre i den samme retningen og fikk lærlingeplass i Bastø Fosen i august i fjor.

På like fot

– Jeg lurte jo på om dette kom til å bli to tøffe år siden jeg var kvinne og skulle inn i et mannsdominert yrke. Jeg vet jo at noen menn ikke tror at kvinner klarer det samme som dem, men heldigvis tok jeg fullstendig feil og har aldri hørt en eneste kommentar som hentyder til at jeg er kvinne. Det har rett og slett vært et fantastisk førsteår, og jeg opplever ingen forskjell på hvordan vi behandler hverandre i forhold til kjønn, smiler hun.

– Det er hyggelig å høre, sier HR-konsulent Tor Jansen i Bastø Fosen.

– Vi har en god kjønnssammensetning hos oss med kvinnelige matroser, kvinner som arbeider i maskin, kvinnelige styrmenn, og vi har også en skipsfører som er kvinne, fortsetter han.

Les om Maritimt Kompetansesenter

Maritim utdanning gir mange muligheter

– Maritim utdanning er like aktuell helt uavhengig av kjønn, sier Torunn L. Giske. Hun har selv seilt til sjøs og nå leder hun opplæringskontoret for maritim utdanning i Ålesund. Opplæringskontorets rolle er å følge opp lærlingene og den viktigste målsetningen deres er at lærlingene når sine mål.

– En fagutdanning innen maritime fag gir veldig mange muligheter. Du har mulighet til å jobbe på mange forskjellige typer fartøyer, men fagbrevutdanningen kan også være et springbrett for lederutdanning hvis du vil bli styrmann, skipper eller maskinsjef. Da velger du en maritim fagskole, en høyskole eller ingeniørstudiet nautikk ved NTNU, fortsetter Giske.

De maritime yrkene har forandret seg radikalt etter som mer og mer teknologi tas i bruk både til navigasjon og styringssystemer:

– Mye av arbeidet i et maskinrom i dag skjer for eksempel i kontrollrommet via skjermer og datamaskiner. Den digitale utviklingen går raskt, og de som vil utdanne seg til vår bransje i dag, vil kunne være med å drive frem denne utviklingen.

Verdens største elektriske bilferge

Ved årsskiftet setter Bastø Fosen verdens største elektriske bilferge i drift på sambandet Horten – Moss. I tillegg skal to av de fem fergene selskapet har i dag også bygges om og bli helektriske. Det betyr at rundt 80 prosent av avgangene på fergestrekningen, som er Norges største, og årlig frakter over fire millioner mennesker, vil være utslippsfrie om to år.

ferge
Ved årsskiftet setter Bastø Fosen verdens største elektriske bilferge i drift på sambandet Horten – Moss. Foto: Susan Staines

– Det er vi stolte av, og det betyr også at de som arbeider hos oss får ny kompetanse i tilknytning til det grønne skiftet. Vi tar inn 16 lærlinger i året, og den halvparten av dem som rekrutteres til maskin vil få være med på hele denne oppstarten. De kommer til å lære veldig mye om elektrisk fremdrift, og det er jo fremtiden, understreker Jansen.

Les om Maritimt Kompetansesenter

Hydrogenferge på Vestlandet

Norled er et av landets største ferge- og hurtigbåtrederier med 80 fartøy og virksomhet fra Oslofjorden i sør til Troms i nord. Norled har satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi. Selskapet har over tusen sjøfolk og cirka 50 lærlinger. Nå holder de på å bygge en hydrogenferge som gir null utslipp. Den skal settes i trafikk mellom Hjelmeland og Nesvik, og ha plass til 80 biler.

– Det har skjedd en rivende teknologisk utvikling i vår næring. Fergene våre har nærmest blitt til store computere med avanserte systemer ombord, og maritim næring er en av de næringene det skjer aller mest innen ny, grønn teknologi. Derfor er det fremtidsrettet å ta en utdanning som sikter mot den maritime næringen. Her er det mange spennende arbeidsoppgaver, og du kan få en veldig god systemforståelse som du også kan få bruk for hvis du vil finne en annen jobb på land senere, forteller Sigvald Breivik som er teknisk direktør i Norled.

Gå for det du ønsker

Tilbake i maskinrommet ombord på Bastøfergen arbeider Fernanda sammen med to andre kolleger. De gjør hverdagslige oppgaver og går mye rundt for å holde alt under kontroll. I tillegg utfører de rutinemessig vedlikeholdsarbeid og reparasjoner hvis det er behov for det.

– Bastø Fosen er en veldig fin arbeidsplass, og jeg trives veldig godt her. Når lærlingetiden er over kommer jeg kanskje til å ta et nytt fagbrev. Da som matros. Og når jeg er ferdig med utdannelsen kan jeg godt tenke meg å utforske litt andre typer båter, for eksempel tankskip, forteller hun.

Fernanda er opptatt av at de som ønsker å gjøre det samme som henne først og fremst må være motiverte.

– Hvis du først syns et yrke lyder interessant, så skal du ikke være redd for å velge det. Ikke vær redd for å søke deg til et mannsdominert yrke selv om du er kvinne heller. Du må gå for det du ønsker og stå opp for dine egne valg, avslutter Fernanda.

Av Tom Backe

Neste artikkel