Home » Kvinner i karrieren » Blåkläder med egen damekolleksjon
Sponset

Det er færre kvinner enn menn i håndverksindustrien, hvilket gjenspeiler seg i markedets utvalg av arbeidsklær for kvinner. Blåkläder går foran for å endre dette bildet: –Alle håndverkere uansett kjønn bør ha tilgang til klær med optimal kvalitet, funksjon og passform, sier Salgssjef i Blåkläder Norge, Robert Mørch.

Selv om det er gjort mye for å trekke kvinner til håndverksindustrien, er kvinnene fortsatt i mindretall i bransjen.

– Årsaken til dette er naturligvis sammensatt, men vårt initiativ om å tilby like muligheter for menn og kvinner innen arbeidsklær er ment å være et skritt i riktig retning, sier Salgssjef i Blåkläder Norge, Robert Mørch.

Arbeidsbukser for gravide

I 2019 lanserte selskapet gravidbukser, med en klar målsetting om å legge til rette for at gravide kvinner i bransjen skal kunne jobbe så lenge som mulig.

– For oss representerer disse gravidbuksene mer enn et produkt; de sender også et viktig signal til alle kvinner som vurderer å jobbe i denne bransjen. Arbeidsklær eller graviditet skal aldri måtte være en faktor eller begrensning når man velger yrke, Mørch.

Salgssjefen påpeker videre at den generelle produktutviklingen innen arbeidstøy for kvinner henger etter, og at alle håndverkere uansett kjønn bør ha tilgang til klær med optimal passform, funksjon og kvalitet.

– Ved å likestille kvinnene på dette området, håper vi å sende de riktige signalene til kvinner som ønsker å jobbe i industrien, konstaterer Mørch.

Forhindre «kjønnsmerking»

Både PEAB, ett av de ledende bygg- og anleggsselskapene i Skandinavia, og JM, Skandinavias ledende bolig- og boligprosjektutviklere, er enige i at større mangfold er avgjørende for overlevelse i hele bransjen.

For oss representerer disse gravidbuksene mer enn et produkt; de sender også et viktig signal til alle kvinner som vurderer å jobbe i denne bransjen.

– Det er helt nødvendig at vi gjør alt vi kan for å forhindre «kjønnsmerking» av ulike roller og ha fokus på å rekruttere fra begge kjønn til alle stillinger i selskapet. Det er stor etterspørsel etter arbeidstøy som er utviklet spesielt for kvinner, så vi ønsker definitivt Blåkläders innstilling velkommen, sier Maria Hernroth, Konsernansvarlig for Likestilling og Mangfold hos PEAB.

JM er en av flere bedrifter som har et mål om at 20 prosent av deres håndverkere skal være kvinner innen 2030.

– Vi kan se at antall kvinner på ledernivå øker, men blant håndverkere er ikke økningen like tilfredsstillende. Blåkläders satsning på kvinner er viktig. Å tilby kvinner de samme mulighetene som menn også på dette området, er en viktig faktor for alle arbeidsgivere som ønsker å fremstå som seriøse, sier Mona Backlund, arbeidsmiljøsjef i JM.

Nesta artikkel