Norsk forening for fjellsprengningsteknikk (NFF) har som motto «Utfordringer i dagen – løsninger i grunnen». Dette mottoet er spesielt viktig når vi snakker om klimatilpasning i infrastruktur- og samferdselssektoren.
NFF har publisert mange ulike artikler knyttet til arbeidet som gjøres for at anleggssektoren skal redusere sitt økologiske fotavtrykk. Parallelt med dette så må bransjen tenke på hvilke tiltak som må prioriteres for at skadevirkningene av økte nedbørsmengder, flom, ras og skred skal bli minst mulig. De statlige etatene har over lengre tid søkt etter modeller for å lage gode beslutningsgrunnlag og risikovurderinger knyttet til hvilke klimatilpasninger som må prioriteres for at landet i størst mulig grad skal kunne fungere som normalt, gitt klimaendringene vi allerede har sett spor av.

Tone Nakstad
Generalsekretær Norsk forening for fjellsprengnings-teknikk
Ekstremværet «Hans»
Det er litt over to år siden ekstremværet «Hans» slo ned over store deler av Scandinavia. Ekstremværet førte til jordskred, flom, oversvømmelser og store skader på infrastruktur og eiendom, særlig i de norske fylkene Innlandet og Viken, men også Vestland og Trøndelag. Dette ble resultatet, til tross for at de samme etatene var godt forberedt og gjorde mange tiltak og hadde høy beredskap både før, under og etter uværet.
Tunneler kan være en god langsiktig løsning
Det tar tid å få på plass gode løsninger for å unngå alvorlige konsekvenser av den typen ekstremvær som «Hans» var. Det er likevel lange strekninger som vi vet er mer utsatt for ras og skred enn andre. På disse strekningene bør vei og jernbane legges i tunneler slik at konsekvensene av eventuelle ras ikke blir så store. Dette gjøres nå for eksempel på strekningen Arna-Stanghelle, hvor både veg og jernbane flyttes fra rasutsatte partier og inn i tunneler. På den måten kan vi ivareta kritisk infrastruktur ved de forventede økte klimapåkjenningene.
Andre klimatilpasninger
Vi har hatt tradisjon for å legge veg- og jernbanetraseer i dalbunnen der de gamle kjerreveiene gikk langs elva. Selv om vi også i tidligere tider har opplevd flom, så er det nå blitt tydeligere og tydeligere at traseene i mange tilfeller bør flyttes opp i dalsidene, brukar må forsterkes og høyder over elveløpene økes. Videre har vi mange lufthavner, kaier og havneanløp som ikke har tatt høyde for økende vannstander. Også her er det mange oppgaver som den norske anleggsbransjen må ta tak i. For eksempel ble Drammen stasjon, i forbindelse med ombygging, hevet for å redusere sjansen for oversvømmelser ved flom og stor vannføring i Drammensvassdraget.
Bransjen er klar for å ta i et tak
Byggherrene har gode forutsetninger for å gjøre de riktige valgene i årene som kommer, og resten av bransjen er beredt til å gjennomføre de tiltakene som er nødvendige for at landet skal opprettholde høy kvalitet på alle typer kritisk infrastruktur.
NFFs motto «Utfordringer i dagen – løsninger i grunnen» står seg, og kan brukes som ledesnor for håndtering av mange av de klimainitierte utfordringene Norge allerede står overfor, og som sannsynligvis vil forsterkes i årene som kommer.
Norsk forening for fjellsprengningsteknikk ble etablert i 1963 for å samle og styrke fagmiljøene som jobber med teknologi innen bergarbeid. Foreningens aktivitet dekker virksomhet og teknologi som i videste forstand dekker arbeid med berget. Medlemmene kommer fra hele verdikjeden. Både byggherrer, rådgivere, entreprenører, leverandører og akademia er representert i styret og øvrige komiteer og utvalg.