Home » Arbeidsliv » For lite bevegelse en trussel mot helsen
Arbeidsliv

For lite bevegelse en trussel mot helsen

Harri Helajärvi

lege, spesialist innen idrettsmedisin, Paavo Nurmi-senteret

Vi lever i dag fysisk lette liv. Ikke nok med at vi sitter en stor del av arbeidstiden, i tillegg bestiller vi hjem mat, handler på nettet, zapper oss frem med fjernkontroller og henger over skjermer av forskjellige slag.

Stillesittingen begynner allerede i ung alder, og det uroer Harri Helajärvi, lege og spesialist innen idrettsmedisin ved Paavo Nurmi-senteret i Åbo.

– Hvis vi ikke begynner å tenke på en ny måte, kommer det til å føre til store helseproblemer både blant yngre og eldre, sier han. Rygg- og nakkeproblemer, fedme, diabetes, hjerte- og karsykdommer, visse typer kreft – listen over plager som langvarig stillesitting kan øke risikoen for, er lang.

Svette treningsøkter ikke nok

Betydningen av god arbeidsergonomi har vært kjent lenge. Derimot har det ikke vært like kjent at også de beste arbeidsstillinger kan bli usunne i lengden.

Helajärvi henviser til en kanadisk studie der kontorarbeidere ble delt inn i to grupper. Den ene jobbet i to timer uten pauser. Den andre reiste seg og sto hvert 20. minutt. Muskelbiopsien viste at genaktiviteten som blant annet regulerer sukker- og fettomsetningen, ikke fungerte som den burde hos dem som satt helt stille.

Om man står eller sitter når man jobber, er ikke det avgjørende. Det sentrale ifølge Helajärvi er at man avbryter alle lange perioder i samme posisjon. Hvis man vil, finnes det hjelpemidler.

Å kompensere ubevegeligheten på jobben med svettefremkallende mosjon på fritiden er viktig, men ikke nok. 

– Vi må finne måter å bli mer aktive i hverdagen på og prøve å få inn bevegelse overalt der det er mulig. For eksempel droppe heisen og i stedet ta trappene, som er litt som gratis gymtrening.

Mental ergonomi for hjernen

At mange på grunn av koronapandemien jobber hjemmefra, har betydd nye utfordringer for ergonomi og arbeidshelse.

Arbeidsstillingen er ikke den beste hvis man jobber halvliggende i sofaen, men også andre aspekter forandrer seg når man ikke lenger pendler til jobben, går på møter eller har bestemte arbeidstider.

Sørg for å gi hjernen regelmessige pauser.

– Å tenke på den mentale ergonomien er viktig. Sørg for å gi hjernen regelmessige pauser. Da jobber du også mer effektivt, sier Harri Helajärvi.

Et tips til distansearbeideren kunne være å gå en kort tur om morgenen før man begynner å jobbe, og på tilsvarende måte gå en tur når man slutter. I tillegg til bevegelse blir det en måte å signalere til kroppen at arbeidsdagen nå er slutt.

Contour RollerMouse Red: et ergonomisk alternativ til den tradisjonelle musen – lese mer >>

Neste artikkel