Det er dimensjoner over det nye terminalbygget som PEAB Bjørn Bygg er i ferd med å reise for byggherren Tromsø Havn. Hele bygget blir på 13 000 kvadratmeter, hvorav cirka 10 000 av dem er satt av til selve terminalen.

- Vi hadde et stort behov for en ny terminal, sier havnedirektør Halvar Pettersen:

- Tidligere hadde vi bare et vareskur på kaia. Det var bygd en gang på 50-tallet og ble brukt av Hurtigruta. Passasjerene måtte stå ute i all slags vær, men nå får vi skikkelige fasiliteter, fortsetter han.

Stor trafikk

Hurtigruta har to daglige anløp i Tromsø, i tillegg er det flere hurtigbåter som både trafikkerer sjøveien sørover til Harstad og Finnsnes, men også nordover til Skjervøy. Hurtigbåtene er svært viktig for mobiliteten i området og er en avgjørende  faktor for å utvide nedslagsfeltet for arbeidskraft. Totalt har hurtigbåtene rundt 300 000 passasjerer over kaia i Tromsø hvert år.

- Ellers ser vi også en kraftig økning i det sjøbaserte reiselivet. Trafikken på Hurtigruta har jevn vekst, og det har også antall cruiseanløp til Tromsø. Tidligere kom cruiseskipene stort sett bare om sommeren, men nå har vi faktisk cruiseanløp i elleve av årets tolv måneder, forteller han, og tilføyer at det totale trafikkgrunnlaget for den nye terminalen er på et sted mellom 1 og 1,2 millioner passasjerer hvert år.


- Rundt 85 prosent av alle lokalene i terminalen er allerede utleid, men vi har noen spektakulære lokaler med fantastisk utsikt igjen, sier  havnedirektør Halvar Pettersen. Foto: Tromsø Havn


 

Et knutepunkt

Passasjerterminalen som er under bygging ligger midt sentrum av Tromsø med hotellene Clarion, Scandic, Choice og Radisson BLU bare noen meter unna. Terminalen skal inneholde alt som de reisende trenger, fra bagasjeoppbevaring, bilutleie, toaletter, venterom, kiosk, billettautomater og informasjonsskranker. Visit Tromsø får også sine kontorer her. Men i tillegg til dette har det vært viktig at terminalen også skal ha tilbud til de som bruker byen. Derfor blir det flere serveringssteder i bygget, og ambisjonen er at noen av disse stedene kan tilby noe som Tromsø ikke har fra før.

- Rundt 85 prosent av alle lokalene i terminalen er allerede utleid, men vi har noen spektakulære lokaler med fantastisk utsikt igjen. Disse holder vi litt igjen på, for vi vil gjerne ha inn leietakere som kan tilby noe helt spesielt i disse lokalene, sier havnedirektøren.

Mens Hurtigruta, cruiseskip og hurtigbåtene vil legge til på kaisiden av terminalen, vil langdistansebussene nordover til Finnmark og sørover til Nordland få sin egen bussterminal på motsatt side av bygget. Det blir også fasiliteter for syklende med sykkelparkering, og på den måten blir den nye terminalen på Prostneset et viktig knutepunkt for svært mange reisende.

Terminalbygget er bygd i energiklasse A, og blir selvforsynt med energi som hentes fra sjøen og gjøres om til varme. Den nye passasjerterminalen åpner i februar neste år.