XXLofoten har spesialisert seg på aktiviteter og opplevelser for private og offentlige bedrifter, hovedsaklig med Lofoten som base. De tilbyr alt fra fjellturer, havkajakkturer, Lofotfiske, teambuilding og lagkonkurranser, til ulike workshops og kulturopplevelser. Deres åtte ansatte sto i fjor bak planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av arrangementer for rundt 3.000 gjester.

- Det hadde vi ikke klart uten det tette samarbeidet vi har med andre lokale aktører, sier salgssjef May-Britt Paulsen.

Medlemsbedrift i Innovative Opplevelser

Helt fra oppstarten har XXLofoten vært medlemsbedrift i Innovative Opplevelser.

- Dette kompetansenettverket har utvilsomt bidratt sterkt til en ytterligere profesjonalisering av opplevelsesnæringen, sier Paulsen.

I motsetning til før, da turistene hovedsaklig kom om sommeren, opplever spesielt Svolvær i dag også høysesong i mars og april.

- Fra å være en sesongdestinasjon, har vi i løpet av ti år klart å skape forutsigbare arbeidsplasser året rundt, sier Paulsen. 

Erfarne bedriftsgjester

Det er ikke «førstereisgutter» som oppsøker XXLofoten, men ofte erfarne reisende som har prøvd det meste av storbyer og eksotiske utenlandske reisemål. Når de vender nesen mot eget hjemland, ønsker de å ta aktivt del i opplevelsene fremfor å være passive deltakere. De velger Lofoten som destinasjon, først og fremst på grunn av naturen, men ikke minst gode fasiliteter for egne faglige behov.

- Sterke naturopplevelser, ferske råvarer og et åpent og ekte folk i tillegg, bidrar sterkt til at de ansatte husker det faglige, sier Paulsen.