Opplevelsesaktører spiller en langt viktigere rolle for turismen enn tidligere. I 2013 skapte den norske opplevelsesbransjen verdier for 8 milliarder kroner. Det er nær en tredobling fra 2001, viser rapporten «Verdiskapingsanalyse av reiselivsnæringen i Norge». Ingen reiselivsbransjer vokser mer enn nettopp opplevelsesbransjen. Veksten viser seg å være særlig sterk i Nord-Norge, som er kjent for sin spektakulære natur og unike opplevelser.

Arktisk trekkplaster

- Alle undersøkelser viser at turister assosierer Norge og Nord-Norge med ren og vakker natur. Det unike med Nord-Norge er den arktiske naturen, arktisk dyreliv og ikke minst naturfenomener som nordlyset, midnattssolen og Nordkapp. Det har reiselivsnæringen lyktes med å kommersialisere, sier bransjesjef Dagny Øren i NHO Reiseliv, som blant annet jobber med opplevelsesbransjen.

Vekst gjennom hele året

I 2014 skapte reiselivsnæringen verdier for 100 milliarder kroner på nasjonalt plan. I Nord-Norge alene skapte reiselivet verdier for 16,5 milliarder kroner.

- Det er særlig nordlysturismen som har gitt den store økningen i nord. Bare i Tromsø har det vært en økning fra 5 til 65 reiselivsbedrifter på kun ti år. Fremover blir det viktig å satse videre på vekst i vintertrafikken, som igjen vil bidra til økt helårsturisme og flere helårsarbeidsplasser, sier Øren.

Mange unike opplevelser

Bransjesjefen er ikke i tvil om hvorfor Nord-Norge har blitt så populært som reisemål.

- Landsdelen kan by på fantastiske opplevelser i slående natur. Kajakkturer, hundekjøring, sjøfiske, hval- og havørnsafari, vinterpadling, RIB-turer, øyhopping, sykkelturer og samisk kultur er bare noen av opplevelsene. I tillegg er infrastrukturen god. Flyplassene i nord, for eksempel i Bodø, Tromsø, Alta og Longyearbyen, er enormt viktige innfallsporter, sier Øren.

Hun mener det er viktig at næringen klarer å samarbeide godt.

- Vi ser en positiv trend der næringen samarbeider godt slik at trafikken også spres ut til småstedene. Å anbefale hverandre er viktig for at hele næringen skal komme godt ut til slutt, sier Øren.

Foto: Bjørn Klauer

Stor opplevelsessamling

Første uken i november blir Opplevelseskonferansen 2016 arrangert for tiende gang i Svolvær.

- 300 medlemmer fra opplevelsesbransjen samles for å høre på foredrag, bygge nettverk, debattere, inspirere og bli inspirert av andre. Det er en viktig konferanse som både motiverer enkeltaktører og hele bransjen. Vi jobber for at reiselivet skal fortsette å vokse, og det er vi sikre på at den gjør hvis vi fortsetter slik vi har gjort, sier Dagny Øren i NHO Reiseliv.